Máme štěstí, k břehům Proboštských jezer dorážíme právě ve chvíli, kdy se celé představení Roadiaqu teprve chystá. Můžeme tedy potvrdit, že všechny stanové přístavby, které během několika minut kolem auta vyrostou, si Roadiaq na kempovací místo přiváží vlastními silami: kuchyňku s vařičem a lednicí, mobilní sprchu, solární panely napájející elektrické spotřebiče. A nechybí ani bicykl, který je ale na rozdíl od ostatního vybavení zavěšený na nosiči za autem.
Tentokrát je koncept žáků Středního odborného učiliště Škody Auto v Mladé Boleslavi jiný než těch osm předešlých. Po sérii více či méně rozpustilých roadsterů, dvou pick-upů a závodního speciálu vzniklo auto, ve kterém se dá příjemně strávit celé léto.
Zatímco v jeho zadní části najdeme gauč s televizí, vepředu je kancelář s počítačem a přístupem do firemní sítě automobilky. Žáci na konceptu dělají celý školní rok, celý tým vzniká ještě před prázdninami.
"Práce je určena hlavně pro žáky třetího ročníku, ale zúčastnit se může každý, kdo projeví opravdový zájem," říká mistr odborného výcviku Aleš Zíta. Důkazem jeho slov je Agáta Fraňková - školu navštěvuje teprve druhým rokem, byla to ale právě ona, kdo nakreslil skicu vítězného návrhu. Konečné slovo, jaké auto se nakonec bude stavět, má totiž představenstvo automobilky.
I letos se sešlo z řad žáků nápadů povícero. Třeba Superb přestavěný na limuzínu, oproti sériové verzi delší o dva metry. "Nakonec je ale důležité, aby všichni zúčastnění přijali vítězný návrh za svůj. Ne všichni to ale dokážou, někteří prohru nesou těžce," připouští Aleš Zíta. Práce na autě ale není povinná.
Největší výzvou při přestavbě elektrického Enyaqu na obytný Roadiaq byly páté dveře. "Napasovat je na zadní část auta tak, aby vše sedělo a fungovalo, nebylo jednoduché," připouští spoluautor konceptu Filip Mlčoušek. Ne všechno ale žáci učiliště dokážou vyrobit sami. Třeba laminátovou nástavbu na střechu jim dodala firma Cargo Design Opava, pro truhlářské práce v interiéru si vytipovali firmu KPS.
Zatímco o schvalovacích procesech nových sériových modelů se vyprávějí legendy, tady vše probíhá hladce a s úsměvem. "Jsou na nás milí," říká o setkání s členy představenstva Agáta Fraňková, které už automobilka nabídla stáž ve vývojovém centru v Česaně.
Na začátku projektu sice proběhne audit, jinak ale mají žáci při tvorbě zcela volné ruce. Dokonce ani o penězích se prý moc nemluví, což u automobilek také není úplně běžné.
Ostatně běžné nejsou koncem června ani tři dešťové přeháňky během jedné hodiny. Kolik jich autoři Roadiaqu budou ještě muset na břehu jezera strpět, vědí snad jen meteorologové. Svůj projekt tu totiž redakcím postupně představují celé dva dny, od rána až do pozdních odpoledních hodin. V úterý českým, ve středu novinářům ze zahraničí.