Luxus, ale jen pro "naše lidi". Čekání na nabití elektromobilu je tu jen pro vyvolené

Luxus, ale jen pro "naše lidi". Čekání na nabití elektromobilu je tu jen pro vyvolené
Porsche otevírá první takzvanou Charging Lounge, jde o objekt, kde je možné nabíjet elektromobil a odpočinout si v salonku. Připomíná tak klasickou čerpací stanici, avšak tento objekt je vyhrazený pouze majitelům značky.
Stojany poskytnou nabíjecí výkon až 300 kW, od příštího roku se zvýší na 400 kW. První objekt se otevřel nedaleko německé Mohuče. Další mají vznikat v různých evropských státech.
Interiér připomíná tak trochu byznysový salonek na letišti nebo funkcionalistický obývací pokoj. Návštěvníci si mohou také zacvičit pomocí chytrého zrcadla.
Cena za nabíjení má být na těchto VIP stanicích stejná jako na jiných nabíjecích stanicích v síti Porsche. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Porsche
Eva Srpová Eva Srpová
1. 8. 2023 5:53
Jak trávit čas během nabíjení elektromobilu na delších cestách? Automobilky přicházejí s konceptem luxusních salonků, ve kterých se má posádka cítit co nejpříjemněji. Porsche ale otevřeně razí strategii, že jejich objekty jsou jen pro majitele vozů jejich značky.

Mnoho lidí s běžným spalovacím autem bere zastávky u čerpacích stanic jako nutnost. Zastavit u stojanu, natankovat, zaplatit a jet rychle dál. I proto existují aplikace, které zbaví řidiče povinnosti byť i vcházet do provozovny a platit na kase, stačí částku uhradit například pomocí QR kódu z auta a pauzu pro doplnění paliva zkrátit na absolutní minimum. 

S elektromobilitou se ale na delších cestách zásadně mění i tato povinná kratochvíle, najednou je potřeba nějak vyplnit čas během toho, než se auto nabije. I když se technologie baterií v elektromobilech vyvíjí, nabití auta stále netrvá tak krátce jako čepování benzinu či nafty. 

Některé automobilky v tom vidí marketingový potenciál. Proč nechat čekat posádku potupně ve voze, když může trávit tuto dobu v hezkých prostorech, koupit si občerstvení a cítit se celkově podstatně líp? Zvlášť když tím evokují, že jde o servis výhradně pro VIP společnost.

Porsche čerstvě otevřelo u německého města Bingen nad Rýnem nedaleko Mohuče, těsně u křížení dálnic A60/A61, první objekt, jemuž říká Charging Lounge. Ty mají postupně vznikat na exponovaných dopravních trasách po celé Evropě a chlubí se tím, že fungují nonstop.

"V roce 2030 chceme prodávat více než 80 procent elektromobilů. Tento ambiciózní cíl vyžaduje výkonnou a hustou nabíjecí síť, k čemuž přispějí tyto exkluzivní, bezbariérové a nejmodernější nabíjecí salonky Porsche, které jsou dokonale přizpůsobené požadavkům našich řidičů na dlouhých trasách," říká šéf Porsche Oliver Blume.

Porsche si u objektů zakládá na designu. Připomíná tak architektonicky vytříbený, avšak typově klasickým čerpacím stanicím podobný areál. Stojany kryje štíhlá střecha spojená s proskleným salonkem, dřevem se tu nešetřilo, a tak vypadá i útulně.

Posádka se tu může uvelebit, využít sociální zařízení a také si koupit občerstvení. WiFi je samozřejmostí, stejně jako velké obrazovky, které automobilka využije jako jeden z marketingových kanálů - zájemce si tu může prostudovat materiály o Porsche. 

Automobilka dokonce vybízí posádku k tomu, aby si v Charging Lounge zacvičila před speciálním chytrým zrcadlem a byla na cestě v kondici a nezasažena únavou. 

Nabíjecí salonek je vytápěný tepelným čerpadlem, které funguje bez fosilních paliv, část elektřiny zajišťují střešní solární panely. Samotné rychlonabíjecí stanice poskytují výkon až 300 kW, od začátku příštího roku půjde nabíjet výkonem 400 kW. 

Jak už ale bylo zmíněno, jde o zážitek jen pro vyvolené, tedy pro ty, kdo vlastní elektrické Porsche. Do Charging Lounge se dostanete jedině v případě, že vlastníte tak zvané Porsche ID, které je propojené s registrační značkou vozidla, jinak se před vámi automatická závora u vjezdu do areálu nezvedne.

Audi je otevřené všem

Porsche není první, kdo zprovozňuje luxusní salonky pro elektromobilisty. Audi otevřelo speciální pobočku u Norimberku už v roce 2021. Charging Hub vypadá rovněž moderně, tak trochu jako autosalon. Redakce ho navštívila letos na jaře, článek si můžete přečíst v Hospodářských novinách.

Celé přízemí tvoří technické zázemí se zabudovanými stojany, naopak horní prosklené patro slouží k odpočinku zákazníků. Ale na rozdíl od Porsche se sem dostane každý, kdo u vstupních dveří zadá PIN, který se po připojení auta k nabíječce zobrazí na displeji. Nezáleží tedy ani na značce vozu.

Uvnitř ale také působí spíš jako byznysový salonek na letišti, dokonce nechybí zvukotěsná kabina, kterou zákazníci využívají pro telefonování. 

U obou značek je tak evidentní, že speciální nabíjecí huby se zázemím mají poskytnout pohodlí při čekání, zkrátka aby se majitel elektromobilu cítil na cestách co nejpříjemněji. Dokonce ještě lépe než na "klasických" benzinkách.

"Připomíná to VIP salónky aerolinek na letištích. Někdo tam má přístup a někdo ne. Jednotlivé značky aut budou počet svých nabíjecích stanic používat jako prodejní argument: My máme v Evropě dva tisíce, konkurence jen sto padesát," komentuje existenci takových areálů marketingový specialista Jakub Horák a dodává: "Až se trh rozdělí, své exkluzivní stanice budou mít jen ty nejluxusnější značky, ostatní se rozdělí podle jednotlivých koncernů a nakonec se dohodne jednotný standard."

 

Právě se děje

Další zprávy