Auto dražší o pětinu, pojištění o polovinu. Elektromobily doplácejí na drahé opravy

Martin Frei Martin Frei
25. 9. 2023 13:56
Zatímco ceny elektromobilů se benzinovým autům mírně přibližují, u pojištění je tomu opačně. Kalkulace totiž vždy vychází ze škod v uplynulém období a s přibývajícím počtem elektromobilů se ukazují vyšší náklady na opravy. Havarijní pojištění letos vyjde asi o polovinu dráž než u spalovacího motoru, což platí shodně u levnějších i dražších ústavů.
Foto: Shutterstock

Cenová politika automobilek ne vždy odráží jednoduchou matematickou logiku. Někde zůstávají elektromobily o polovinu dražší, jinde rozdíl zmenšují interní dotace nebo účelové zdražování spalovacích verzí.

Zatímco elektrický Renault Megane E-Tech stojí dvakrát víc než konvenční hatchback s benzinovou třináctistovkou a automatem, Volkswagen prodává elektrický ID.3 jen o polovinu dráž než Golf.

Navíc čím větší auto, tím menší roli v jeho ceně hraje pohon. Za elektrickou Škodu Enyaq s velkou baterií a pohonem všech kol tak zaplatíte jen o 16 procent víc než za srovnatelný dieselový Kodiaq.

Když ovšem počítají pojišťovny, nastupuje chladná matematika. Vybrané peníze musejí stačit na hrazení škod a ty jsou u elektromobilů vyšší.

Prvním důvodem je riziko poškození baterie. U nového vozu tvoří asi polovinu ceny, přitom jeden silný náraz - zejména na spodek - ji může zcela odepsat. Posuzuje se podle signálu z nárazových čidel nebo podle viditelného poškození spodního rámu.

Opravy baterií zatím zajišťuje jen několik středisek v Evropě. Například Renault vozí baterie na opravy do Polska, Nissan na Slovensko. Některé další značky posílají poškozené akumulátory evropským centrálám v Německu, Francii či Belgii.

I v případě, že baterie zůstane po nehodě zachována, jsou náklady na opravu vyšší. Opravny totiž musejí investovat statisícové částky do zvláštního vybavení. Proto účtují vyšší sazbu za každou hodinu práce. 

Například Autosalon Klokočka uvádí na svých stránkách sazbu pro mechanické práce na Superbu a Kodiaqu 1500 korun, zatímco na Enyaqu 2500 korun. Elektrikářské práce na běžných škodovkách stojí 1840 korun, na elektrických 2650 korun.

Složitější a zdlouhavější jsou i jednotlivé postupy. Opravu karoserie elektromobilu nelze začít bez odpojení vysokonapěťového okruhu. To je zpravidla hodinová procedura obnášející kontrolní měření na kontaktních bodech.

Tomu odpovídají rozdíly v sazbách havarijního pojištění. Na benzinový Hyundai Kona nám pojišťovna Direct nabídla havarijní pojistku za 8730 korun ročně, na elektrický podle typu baterie mezi třinácti a patnácti tisíci.

Na dieselovou Škodu Kodiaq jsme od České podnikatelské pojišťovny dostali kalkulaci na 27 tisíc korun, na Enyaq za 41 tisíc. Přestože se cenová hladina obou pojišťoven liší, sazby pro elektromobil jsou vždy vyšší nejméně o polovinu.

Navíc jestliže hodnota vozu po dvou letech klesne o 30 procent, posune se dolů i přípustná cena pojišťovnou hrazené opravy. Při nutnosti vyměnit baterii tak přichází odpis a za 70procentní zůstatkovou hodnotu si nové auto nekoupíte.

Kdo by chtěl být i před takovým rizikem uchráněn, musel by k havarijnímu pojištění přidat ještě GAP, tedy pojištění ztráty hodnoty. Na tříletou Škodu Enyaq s najetými 60 tisíci kilometry nám Kooperativa nabídla havarijní pojistku za 21 223 korun ročně a GAP za dalších sedm tisíc.

Ještě hůř jsou na tom starší či ojeté vozy. Jejich tržní ceny - a tedy i pojistné hodnoty - po pěti letech klesají pod polovinu ceny původní. Náklady na opravy však zůstávají stejné.

Stojí-li pětiletý e-Golf 340 tisíc korun a nová baterie 930 tisíc, vážná nehoda znamená buď odpis, nebo nejistý život s použitými díly. Samozřejmě i v případě, že byste nehodu nezavinili a škodu by hradila pojišťovna viníka.

 

Právě se děje

Další zprávy