Světelné diody se v automobilových světlometech začaly používat po roce 2000. Nejprve pro estetické kouzlo, když se dokázaly rozzářit ve tvaru loga či emblému. Teprve o patnáct let později dosáhly takového výkonu, aby mohly převzít hlavní úlohu ve svícení na vozovku.
V té době už automobilky na většinu modelů nabízely dva druhy světlometů: levnější s halogenovými žárovkami, dražší s xenonovými výbojkami. Právě jejich úlohu kolem roku 2015 začaly přebírat jednodušší a levnější diody.
Pro dodavatele světelné techniky ovšem nebyl žádný rozdíl, jestli dioda přijde do základního, nebo příplatkového příslušenství vozu. Na volném trhu proto začali nabízet diody i jako náhradu halogenových žárovek.
Nemohli to ovšem udělat oficiálně. Držitelem schválení světlometů je totiž automobilka a ta nemá žádnou motivaci záměnu připustit. Kdo by si připlácel pětadvacet tisíc za výkonnější světla, kdyby šel výkon základních světel zlepšit diodami za šest tisíc korun?
Diody jako náhradu žárovek tedy nabízel každý obchod s příslušenstvím, ale s upozorněním, že nejsou určeny pro silniční provoz. Legálně šly využít například na tuningovém srazu nebo v terénu.
Před dvěma lety se německé firmě Osram podařilo obejít evropské procedury a povolení k silničnímu provozu získat u domácích úřadů formou národního schválení. Diodami tedy mohlo svítit auto přihlášené v Německu. A letos v říjnu toto schválení převzaly i úřady české.
Podle ministerstva dopravy zatím žádný další výrobce homologaci nezískal, do budoucna tomu však nic nebrání. Součástí originálního balení je štítek s číslem typového schválení, který si motorista musí vylepit na horní stranu světlometu pro případ policejní kontroly.
Poněkud matoucí je, že většina e-shopů zmiňuje schválení u typu žárovky, ale neuvádí, pro jaká vozidla je určeno. Zájemce by tedy měl nejprve nahlédnout do seznamu na stránkách Osramu.
Zde zjistí, že například u značky Škoda se schválení týká jen dvou modelů - minulé Octavie a současného Superbu. U Volkswagenu je nabídka podstatně širší a někdy se týká i dálkových světel.
Diody slouží výhradně jako náhrada jednoduché žárovky typu H7. Bohužel tak zatím vypadávají ze hry starší vozy s jednou parabolou nebo společným projektorem, které by posílení potřebovaly nejvíc.
Přepínání potkávacích a dálkových světel u nich obstarává dvouvláknová žárovka H4. Tuto její funkci zatím žádný moderní zdroj nedokáže nahradit.