Češi si budou stále více kupovat malá auta, říká studie

Radek Pecák Radek Pecák
24. 11. 2012 7:20
Nových autosalonů bude ještě přibývat
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Postupně stále větší význam budou hrát v prodejních statistikách tuzemských dealerů nových automobilů vozy zařazené do kategorie mini a malých.

Vyplývá to ze studie společnosti Roland Berger.

Již během následujících dvou let se prodeje dvou nejmenších kategorií vozů vyrovnají počtům prodaných aut z nižší střední a střední třídy, a zhruba kolem roku 2016 již budou tím nejdůležitějším segmentem. Zájem o tyto vozy se začíná zvedat především díky modelu Citigo mladoboleslavské Škody.

Prakticky všechny ostatní velikostní třídy automobilů včetně sportovně užitkových vozů už podle studie nebudou zvyšovat svůj podíl na trhu. Jedinou výjimkou by ještě měla být auta typu MPV.

Studie Roland Berger zahrnuje období až do roku 2018. V nejbližších měsících se dá v České republice na trhu s novými auty očekávat pokles, pak by měl nastat poměrně značný růst. Kolem roku 2018 by se mělo v Česku ročně prodávat o více než polovinu nových aut, než vloni.  

Hyundai a KIA se snaží útočit na Škodu

"Na mnoha klíčových trzích očekáváme zpomalení růstu v druhé polovině roku 2012 a první polovině 2013. Nezaměstnanost, klesající důvěra spotřebitelů a vysoká míra nejistoty mají negativní dopad na prodeje automobilů v Evropě," uvedl šéf pražské pobočky Roland Berger Roland Zsilinszky.

Prodej nových aut na českém trhu za deset měsíců stoupl o 3,3 procenta na 147.000 vozů. Jen v říjnu registrace vzrostly o 7,4 procenta. Pokles naopak zaznamenaly například Itálie nebo Španělsko.

Záměrům jednotlivých značek při navyšování poboček odpovídá i zvětšování dealerské sítě. Zatímco v malých městech cca kolem 10 tisíc obyvatel budou jakési obchodní domy nabízející širší sortiment značek, už ve větších okresních městech kolem 40-50 tisíc obyvatel budou vznikat nové dealerství zaměřené na prodej pouze jediné značky vozů.

Největší snahu zvyšovat počty dealerů projevují v současné době značky jako Hyundai a Kia, ale značné úsilí v tomto směru vyvíjí také Škoda

Přestože se řada značek snaží útočit právě na pozici domácí automobilky Škoda, která má stále na trhu podíl kolem třiceti procent, podle Zsillinzského budou mít v tomto ohledu velmi těžkou roli. "Škoda má připravené podmínky pro to, aby si tento podíl udržela.," řekl.

 

Právě se děje

Další zprávy