Budoucnost patří aluminiu a polypropylenu, soudí Toyota

Radek Pecák Radek Pecák
5. 5. 2013 6:51
Místo přístrojů je v interiéru pouze jediná obrazovka
Foto: Toyota

Parametry:

  • Rozměry: délka: 3 440 mm; šířka: 1 750 mm; výška: 1 600 mm
  • Hmotnost: 750 kg
  • Podvozkový rám: hliníkové trubky
  • Skelet karoserie: lehčený polypropylen kvůli výraznému snížení hmotnosti oproti
    panelům karoserie z tradiční oceli
  • Motor a převodovka: elektromotor na každém kole
  • Akumulátor: umístěný pod podlahou vozidla
  • Klimatizace/vytápění: úsporná klimatizace s tepelným čerpadlem v kombinaci s elektrickým vyhříváním sedadel kvůli minimální spotřebě energie

Vývojoví pracovníci největší světové automobilky Toyota se shodují s českým géniem Járou Cimrmanem, že budoucnost patří aluminiu. Jen k tomuto kovu přidávají ještě plast polypropylen.

Oba materiály se uplatnily při konstruování vývojové studie Toyota Me.We, která představuje novátorský výsledek partnerství
návrhářského a vývojového centra Toyota European Design & Development (ED2) a Jeana-Marie Massauda, proslulého návrháře uznávaného pro jeho vizionářské projekty v oblasti designu a architektury. 
 
Mezi zadání patřila i tato: 

1)Poskytnout poutavé zážitky pro lidské smysly, s možností přizpůsobit se široké škále životních stylů, společně se  základní potřebou vysoké kvality a inovací.

2)Posun od tradic automobilového průmyslu, ve snaze odbourat vše zbytečné a nabídnout nový způsob reakcí na naše chování a očekávání

3)Cílem je vůz, který neskončí tím, že pouze dobře vypadá, ale který jde dále prostřednictvím zkušeností, které nabízí, inteligence svých řešení a touhy předčít naše potřeby. V konečném důsledku jde o vůz, který je odpovědí na hodnoty pokrokových jedinců, který není jen pouhým odrazem jejich společenského postavení.

Bude se vyrábět?

Toyota je s výsledkem spokojena: "Doposud se žádnému automobilu nepodařilo tak dobře řešit rozpory skutečného života
jako to umí ME.WE," uvádí se v její tiskové zprávě.

Interiér je spartánský
Interiér je spartánský | Foto: Toyota

Lehký a současně odolný: konstrukce studie ME.WE z hliníkových trubek nese vyměnitelné panely karoserie (dveře, blatníky, kapotu, nárazníky z lehčeného polypropylenu , což je ultraodolný a ultralehký termoplastický polymer.

Každý z panelů karoserie lze snadno individualizovat, nicméně technologie výroby lisováním nabízí způsob standardizace výroby s ohledem na maximální návratnost investic.

ME.WE může být používán jako pick-up, kabriolet, terénní vůz a malý vůz do města v jednom .

Toyota ME.WE je elektromobil, jehož motory jsou zabudovány do kol a akumulátory jsou pod podlahou. Auto lze díky pohonu všech kol používat na všech površích.

Podlaha je z bambusu

ME.WE váží jen 750 kg - což  představuje minimálně 20% úsporu v porovnání s klasickým malým vozem (segment B) s ocelovou karoserií. Snížení pohotovostní  hmotnosti je dáno především rozdílem v hmotnosti panelů karoserie vyrobených z polypropylenu (jen 14 kg) a ocelových panelů. Podlaha je pak z bambusu.

Lehčený polypropylen je navíc možné stoprocentně recyklovat. Totéž platí i pro hliník.

Na palubě vozu mají vždy vyšší prioritu než zavazadla, která lze uložit na střechu - kde jsou chráněna krytem z neoprenu. Tento kryt je složen v přední části střechy a lze jej rozbalit k bezpečnému zakrytí všech předmětů uložených na střeše.

Zavazadlový prostor v zádi vozu lze prodloužit, a tak přeměnit v plošinu  podobně jako u pick-upu. Zadní sedadlovou lavici, upevněnou na kolejnicích v podlaze, lze sklopit a uložit pod přední sedadla. Demontovatelný celek sedadlové lavice lze alternativně použít i při pořádání pikniku v trávě.

Jednoduchost návrhu i samotného použití vozu lze dále ilustrovat na provedení palubních přístrojů. Najdeme zde pouze jedinou obrazovku zabudovanou nad volantem a zobrazující rychlost vozidla, úroveň dobití akumulátoru, informace o cestě a pokyny navigace poskytované prostřednictvím chytrého telefonu. Vytápění a klimatizaci zajišťuje úsporné tepelné čerpadlo.

Otvírat a stahovat lze všechna okna, lze dokonce vyklopit i čelní sklo.

 

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Dopravní nehoda u Ostrovačic na Brněnsku uzavřela dálnici D1 ve směru na Brno

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku od 06:00 uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kolize se obešla bez zranění, vyplývá z informací jihomoravské policie a hasičů. Dálnice D1 je zavřená mezi sjezdem 178 u Ostrovačic a exitem 182 u Kývalky. Podle policie bude zřejmě neprůjezdná delší dobu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy