Belmondo miloval kabriolety. Ve filmu občas vjel do obýváku, v životě sbíral pokuty

Belmondo miloval kabriolety. Ve filmu občas vjel do obýváku, v životě sbíral pokuty
S Jeane Sebergovou při natáčení filmu U konce s dechem
S Claudem Brasseurem ve snímku Les Distractions
Za volantem Renaultu Alpine 108 v době natáčení filmu Cartouche (1962)
Ferrari 250 měl Belmondo nejprve v ostré verzi Tour de France vyrobené na počest vítězství v letech 1956, 58 a 59.
Foto: Profimedia
Martin Frei Martin Frei
8. 9. 2021 14:10
Riskantní honičky, auta rozpůlená ve dví i nezapomenutelný příjezd autem rovnou do obýváku. Jean-Paul Belmondo seděl za volantem rád a uměl si to užít. Některé odvážné scény točil sám, nebo je pomáhal vymýšlet. Rozmáchnout se uměl i ve vlastní garáži. Dával přednost otevřené střeše a luxusním italským značkám.

Začátky byly ovšem skromnější. Průlomovým snímkem U konce s dechem z roku 1960 „Bébela“ provezou výhradně kradená auta včetně majestátního amerického Oldsmobilu. V roli snoubence unesené dívky v Muži z Ria nepohrdne ani motorkou, zcizenou přímo před zraky strážníků.

Režiséři záhy vytušili diváckou vděčnost automobilových scének. Zpočátku převažovala naivní poetika šedesátých let, jak ukazuje přísně geometricky rozpůlený - a nadále pojízdný ! - Citroën ve filmu Velký šéf. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let už se s auty zachází jako s herci. Jejich dovednosti podtrhují Belmondovu neodolatelnou drzost, gradují vtip některých scén a leckdy za mistra schytávají nemilosrdné rány.

Dvousedadlový Lotus, jímž Stan Borowitz vjíždí do obýváku vdovy Bertrandové, Philippe Jordan pronásledující padouchy centrem Marseille v neprůstřelném Fordu Mustang, i komediální úprk Fiatem Uno z Veselých velikonoc patří k vrcholným filmovým kouskům s automobily. Bez Belmonda by ovšem postrádaly velkou část kouzla, nebo ani nevznikly - řadu záběrů točil osobně bez kaskadérů.

Hvězdné honoráře byly samozřejmě vidět i v jeho soukromé garáži. Kdo vyzkouší otevřenou střechu ve filmu a žije na jihu Francie, už se jí nevzdá. Řadu exkluzivních dvousedadlových sporťáků, převážně Ferrari, mistr pořizoval v otevřené verzi, jedno Maserati takto nechal dokonce dodatečně předělat.

Potenciálu rychlých aut Belmondo využíval naplno, a tak nešetřil ani na pokutách. Láska k silným kabrioletům mu vydržela až do pozdního stáří, kdy většinu z nich prodal. Vztah k horkému volantu zdědil jeho syn Paul, který v letech 1992 a 94 závodil ve Formuli 1.

 

Právě se děje

Další zprávy