20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

5. Renault

5149 automobilů stačilo Renaultu na páté místo mezi značkami. Tahouni prodejů byli dva - Mégane se 1448 kusy a Clio, toho roku prodělávající generační výměnu, se 1425 kusy. Přes 45procentní podíl v segmentu MPV měl kompaktní Mégane Scénic s 620 prodanými kusy. Dařilo se i Laguně, která si našla 683 majitelů, a Kangoo, pro nějž se rozhodlo 393 lidí. Mégane Coupé byl s 83 kusy nejprodávanějším kupé, naopak kabriolet si našel jen sedm nových majitelů. Nedařilo se příliš ani luxusní limuzíně Safrane. V nabídce Renaultu bylo dále možné najít Twingo, Espace a osobní verze dodávek Master a Trafic.

 

Právě se děje

Další zprávy