20 let od hokejového Nagana: Jaká auta tehdy kupovali Češi? Škoda ovládala trh, SUV nikdo nechtěl

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 2. 2018 7:31
Před 20 lety se zrodil pravděpodobně nejslavnější sportovní výsledek v historii České republiky. Hokejová reprezentace dokázala vyhrál olympiádu v Naganu, která dostala přezdívku Turnaj století. Následující grafika však nebude o hokeji, ale o autech. Zajímalo nás, jaká auta v roce 1998 ovládala český trh. Zapátrali jsme proto ve statistikách Svazu dovozců automobilů a našli zajímavá čísla. Že vládla Škoda, asi nepřekvapí, další místa by ale s ohledem na dnešní situaci tipoval jen málokdo.

Celkem se v roce 1998 prodalo 141 155 nových automobilů. 74 321 z nich, tedy téměř 53 procent trhu, patřilo do kategorie malých automobilů (ta byla tehdy souhrnná i s minivozy). 46 211 aut, tedy skoro 33 procent trhu, spadalo do nižší střední třídy. Dnes populární terénní vozy a SUV před 20 lety tvořily sotva dvě procenta trhu s novými automobily.

V roce 2017 se v České republice podle SDA prodalo 271 595 nových automobilů. Nejvíce, lehce přes 66 tisíc kusů, spadá do kategorie SUV a terénních vozů. To představuje přes 24 procent trhu s osobními auty. Následuje nižší střední třída s 56 431 vozidly, což je necelých 21 procent trhu. Malá auta, bez segmentu minivozů, drží necelých 18 procent trhu za 47 754 prodaných automobilů.

Foto: Výrobci

6. Fiat

Pro Fiat se v roce 1998 rozhodlo 4730 zákazníků. Daleko nejúspěšnějším modelem bylo Punto s 2441 prodanými vozy. To, pokud bychom počítali Felicii a Felicii Combi jako jeden model, stačí na druhé místo mezi malými auty. Přes 1000 prodaných aut si připsala ještě kompaktní Brava. Naopak sourozenecké Bravo propadlo a příliš se nedařilo ani Seicentu, Cinquecentu, Barchettě, Coupé, MPV Ulyssé nebo osobním verzím dodávek Ducato a Scudo. 418 zákazníků se rozhodlo pro sedan či kombi střední třídy s označením Marea.

 

Právě se děje

Další zprávy