Začíná malá pneumatiková revoluce.
Až do letošního jara jsme zimní pneu museli mít nasazeny jen tam, kde dopravní značky ukazovaly začátek a konec povinné zimní výbavy. To sice bylo třeba na téměř celé D1 mezi Prahou a Brnem, ale kdo jezdil jen po městě, mohl to zvládnout na "letních" gumách, jako by se nechumelilo.
Od 1. listopadu se vše změní. Bez nasazených zimních pneumatik prakticky nikdo nesmí vůbec vyjet - možná až na profesionální meteorology, kteří předem vědí své.
Předpisy totiž nově nařizují, že řidič je od počátku listopadu do posledního březnového dne povinen přezout na zimní pneumatiky, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Ale navíc také tehdy, pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se to může přihodit během jízdy (začít sněžit či mrznout).
K babičce můžete při oblevě na letních
V praxi to znamená, že ti, kteří opravdu nehodlají investovat do nákupu zimních pneumatik, mohou dojet do sousední vesnice jen tehdy, nebudou-li se po obloze honit mraky a teplota bude alespoň několik stupňů nad nulou. Všichni ostatní, kteří se vydají na cestu na "letňácích", riskují. Navíc se stejně jako dříve budou muset vyhýbat úsekům označeným značkou Zimní výbava, protože ta platí i nadále.
Ti, kdo mají zimní pneumatiky nakoupené (případně nasazené na discích a jsou schopni si je vyměnit sami), mohou být až do posledního říjnového dne v klidu. Všichni ostatní, kteří chtějí po 1. listopadu vyjet na silnice, by měli do pneuservisů zamířit již nyní. Je totiž nejvyšší čas a bude vyprodáno.
"Už od minulého týdne máme plno," tvrdí například Simona Králová z brněnského Auto Pospíšil.
Problém je navíc v tom, že pneumatik je na skladě poměrně málo. „Někteří výrobci dodali třeba jen polovinu objednávky," uvedla Králová. Požadavky zákazníků se podle ní ale zatím dají splnit.
10 rad kolem zimních pneu
- Od 1. listopadu se mění pravidla pro jejich používání
- Narozdíl od loňska jsou prakticky povinné
- Nasazeny musí být na všech 4 kolech
- Hloubka vzorku nesmí být méně než 4 milimetry
- Neměly by být starší než 4 roky
- Poznáte je podle vyražené sněhové vločky na boku a nápisu M+S
- Lépe fungují na každém povrchu, pokud je teplota nižší než 7 stupňů Celsia
- Celoroční pneumatiky nedosahují dobrých parametrů ani v létě, ani v zimě
- Pokud nejezdíte tolik kilometrů, že zimní pneu ojedete za 1 až 2 sezony, vyplatí se je koupit i s disky
- Neváhejte, pokud musíte do pneuservisu. Už je nejvyšší čas
Jsou dražší a je jich málo
"Gumy zatím jsou, ale jsou dražší, zvláště v klasických rozměrech. Brzo ale nebudou a mám strach, že to kapacitně nebudu moci zvládnout," konstatoval Petr Hercik z Fitauto v Ostravě. Hrozí, že za pár týdnů se budou obtížně shánět pneumatiky na nejběžnější vozy, třeba na Octavii či Fabii.
"Nedostatek pneumatik máme pouze u některých vybraných rozměrů a rozhodně se v našem případě nejedná o plošný jev. Výjimkou jsou pouze pneumatiky pro lehká užitková vozidla a dodávky, kde nastalo výraznější omezení dodávek. Důvodem nedostatku je vysoká poptávka. Nedostatky v některých rozměrech mohou přetrvávat až do konce sezóny," uvedl Jaroslav Třetina z Bridgestone ČR.
Ti řidiči, kteří to v pneuservisech nestihnou nebo prostě příslušnou gumu neseženou, se ale zejména v prvních listopadových dnech příliš přísných kontrol policie bát nemusí. "Ani v minulosti jsme nedělali žádné hromadné akce zaměřené na přezutí a nic takového neplánujeme ani letos," řekla Veronika Hodačová z policejního prezidia. Šéf dopravních policistů Leoš Tržil již dříve poskytl vyjádření, že v této oblasti bude aktivita dopravní policie klesat se stoupajícími teplotami.
I jízda na suchu je se zimními bezpečnější
Pokud ale někoho přistihnou na zasněžené D1 na letních pneumatikách, dočká se takový řidič téměř určitě pokuty 2000 Kč na místě v blokovém řízení, případně zaplatí při správním řízení až 3500 Kč.
Ty, kteří by ale chtěli riskovat celou zimu, experti varují: "Já už řadu let říkám, že polovina října, maximálně poslední dekáda tohoto měsíce je tím správným obdobím pro přezutí," říká odborník na bezpečnou jízdu a majitel školy smyku Jiří Patera. Ráno totiž velice často bývají teploty pod doporučenou mezní hranicí 7 stupňů nad nulou, stejně tak i večer. Navíc zimní pneumatika s hlubokým vzorkem daleko lépe zvládá odvádět při dešti vodu a rovněž na suchu na chladném povrchu zajistí vozu lepší přilnavost k vozovce, a tím třeba kratší brzdnou dráhu," vysvětluje Patera.
I když pak někdo jezdí přes den, kdy mohou být teploty třeba 15 stupňů nad nulou, nic zásadního se neděje. K výraznějšímu opotřebovávání zimní směsi pneumatik totiž dochází až při teplotách, které mají letní hodnoty.
Řidiči, kteří toho i v zimě najezdí hodně, by podle expertů neměli šetřit a měli by si koupit některý z plášťů od prémiových výrobců, jako jsou Continental, Michelin, Dunlop, Goodyear, Bridgestone či Pirelli, které nejenže mají v testech dobré výsledky na suchu, mokru, sněhu a ledu, ale obyčejně i šetří palivo a mají dobrou výdrž. Pro ty ostatní lze doporučit prakticky všechny evropské výrobky, s výjimkou srbského Trayalu. Jeho Arctica letos v testu úplně propadla. Pneumatiky Barum, konkrétně nyní Polaris 3, se v testech plášťů velikosti pro octavii umístily ve středu startovního pole.