Airbus pětinásobně zvýšil zisk, v globálním souboji přebírá Boeingu klíčové zakázky

ČTK ČTK
31. 7. 2019 9:52
Evropský výrobce letecké techniky Airbus ve druhém čtvrtletí více než zpětinásobil čistý zisk na 1,16 miliardy eur (v přepočtu zhruba 30 miliard korun) z 213 milionů eur před rokem. Firma těžila z vysokého odbytu letadel A320neo. Společnost zároveň potvrdila, že v celém letošním roce hodlá dodat zákazníkům 880 až 890 letadel.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Airbus

Tržby společnosti se meziročně zvýšily o 23 procent na 18,3 miliardy eur a provozní zisk vzrostl o 72 procent na 1,98 miliardy eur. Výsledky překonaly očekávání analytiků, kteří v průměru počítali s provozním ziskem 1,774 miliardy eur při tržbách 17,824 miliardy eur, napsala agentura Reuters.

Společnost Airbus potvrdila, že v celém letošním roce hodlá dodat zákazníkům 880 až 890 letadel. Provozní zisk by se měl letos podle firemní prognózy zvýšit zhruba o 15 procent.

O airbusy stojí Francouzi

Mezi zájemci o nákup airbusů - který ale proběhne až za dva roky - je i letecká společnost Air France-KLM. Ta koupí 60 letadel Airbus A220-300. Současně z flotily postupně odstraní velkokapacitní dvoupatrové letouny A380. Cílem tohoto kroku je snížit spotřebu pohonných hmot a náklady.

Podle katalogových cen z loňského roku je cena zakázky 5,5 miliardy USD (126,5 miliardy Kč), uvedla dnes agentura Reuters. Konečná cena ale zpravidla bývá výrazně nižší, protože výrobci poskytují u větších zakázek slevy.

Objednávka bude zahrnovat rovněž opci na nákup 60 dalších letadel. Nová letadla mají nahradit 51 starších airbusů A318 a A319, jejichž průměrné stáří je téměř 17 let a které létají převážně na evropských trasách. Dodávky nových letadel mají začít v září 2021.

Model A220 byl dříve známý jako Bombardier C Series a vyrábí se v Kanadě. Airbus loni převzal výrobu letadla od Bombardieru. Model byl původně vytvořen jako rival pro letadla Airbus A320 a Boeing 737. Zakázka od Air France je velkou podporou pro tento program. Airbus má teď nevyřízené objednávky na 551 těchto letadel.

Air France současně do roku 2022 postupně vyřadí z provozu velkokapacitní letouny A380, kterých má deset. Aerolinky upozornily, že A380 spotřebuje o 20 až 25 procent více paliva na sedadlo než dálkové letouny nové generace. Airbus před pěti měsíci oznámil, že výrobu těchto letadel kvůli nízkému zájmu ukončí.

Airbus o vedoucí pozici na světovém trhu s letadly dlouhodobě soupeří s americkým konkurentem Boeing. Ten se ve druhém čtvrtletí kvůli problémům s letouny 737 MAX propadl do nejhlubší ztráty za posledních deset let. Americký podnik prodělal téměř tři miliardy dolarů (69 miliard Kč) po zisku 2,2 miliardy dolarů před rokem.

 

Právě se děje

Další zprávy