"Námětů na změnu pravidel bylo asi dvacet a k mému překvapení jich asi sedm vyšlo," řekl Aktuálně.cz poslanec Karel Sehoř (ODS) krátce po večerním jednání představitelů parlamentních stran.
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), který se schůzky také zúčastnil, už před jednáním uvedl, že poslaneckou iniciativou se zákon o silničním provozu změní pouze v těch paragrafech, na nichž se shodnou všechny politické strany.
Novela zákona
ÚPRAVA PŘEDPISŮ
- Pokud cyklista či řidič zraní sám sebe, nebude mu hrozit pokuta
- Poštovní vůz nebude moci zastavit kdekoli
- Dopravně psychologické vyšetření bude provádět psycholog ve zdravotnictví
- Nově bude trestáno, pokud si řidič nebo motocyklista zakryje poznávací značku
- Za nedovolené stání na místech pro invalidy nebude následovatr odebrání řidičského průkazu
Shoda nakonec panovala u bodů, o nichž ministr i mnozí poslanci dlouho mluvili jako o chybách nebo nelogičnostech. Ze zákona by tak mělo například vypadnout ustanovení, podle něhož hrozí cyklistovi či motoristovi pokuta až padesát tisíc korun, pokud zraní sám sebe.
Napříště by pokuta byla pouze za to, pokud by zranbil někoho jiného. "Tak jsme to ministerstvo i já mysleli od začátku a je škoda, že ta formulace dopadla tak, jak je v zákoně," řekl nedávno exministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
Pomohl také Jágr
Zmírnit by se měly rovněž postihy za neoprávněné parkování na místech pro invalidy. Kromě pokuty pět až deset tisíc hrozí motoristovi, že mu úřady odeberou na půl roku až rok řidičák.
Na tento tvrdý postih "upozornil" hokejista Jaromír Jágr, který si podle svých slov nevšiml značky a vloni v červenci na Václavském náměstí zaparkoval na místě vyhrazeném pro invalidy.
"Když aspoň něco, tak jsem tím nějak pomohl ke změně," konstatoval následně Jágr.
Za příliš přísný přitom pokládá toto ustanovení zákona o silničním provozu i předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása, podle něhož je pokuta dostatečným trestem.
Zástupci parlamentních stran se také shodli na vypuštění takzvané pošťácké výjimky, která umožňuje poštovním vozům zastavit prakticky kdekoli bez ohledu na bezpečnost a plynulost provozu - v extrémním případě třeba uprostřed křižovatky.
Snížení pokut nebude
Poslanci se naopak neshodli na snížení spodní hranice pokut.
"Když teď je například hranice pět až deset tisíc, mohlo to být třeba tři až deset. Jenže to nebylo podpořeno," řekl Aktuálně.cz Sehoř.
Dodal, že přesné znění všech změn by ministerstvo dopravy mělo vypracovat do několik dní, aby novelu mohli poslanci projednat už při nadcházející schůzi v dubnu. Sehoř předpokládá, že sněmovna projedná předlohu v takzvaném zkráceném čtení, aby se rychle dostala i do Senátu.
"Myslím, že je šance, aby novela platila od poloviny roku," odhaduje Sehoř.
Na další úpravy dopravních předpisů si řidičů budou muset počkat. Ministerstvo dopravy plánuje, že komplexně zákon o silničním provozu vyhodnotí až po roce jeho platnosti.
Zákon, který zavedl trestné body nebo přísnější postihy za přestupky, platí od loňského července. Bodový systém pomohl k tomu, že vloni zahynulo na českých silnicích nejméně lidí za posledních šestnáct let, celkem 956.