"Jako jít v teplákách do Národního." Architekti se přou o podobu nového mostu v Praze

Vojtěch Štěpán Vojtěch Štěpán
26. 11. 2022 7:00
Bez nápadu, málo odvážný a špatně zapadající do panoramatu, říkají někteří architekti o návrhu nového železničního mostu v Praze pod Vyšehradem. Jiní naopak oceňují odkaz na siluetu oblouků stávajícího mostu, řešení lávky pro pěší a cyklisty nebo nové vlakové zastávky na Výtoni. Návrh představila Správa železnic, v mezinárodní soutěži uspěla firma 2T engineering. Stavba má začít v roce 2026. 
Foto: Ludvík Hradilek

Současný most je přes 120 let starý

Stávající železniční most pochází z roku 1901, nikdy neprošel větší rekonstrukcí. V roce 2004 se soubor mostů mezi hlavním nádražím a Smíchovem stal kulturní památkou. 

V roce 2015 odhadovala Správa železnic životnost stávajícího mostu při dosavadním zatížení na 30 let. Původní plán počítal s tím, že na původním mostě by po rekonstrukci zůstala jen jedna kolej a vedle něj by vznikla kopie s dvěma kolejemi. S touto variantou souhlasili i památkáři, odmítli ale stavbu nové zastávky na Výtoni.

 

Právě se děje

Další zprávy