Zastaví se doprava? Ostravu a Brno čeká odpověď odborů

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
5. 3. 2008 16:50
Ostrava čeká rozhodnutí dnes, Brno ve čtvrtek
Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy.
Doprava sem vede zatím jen přes mosty Barikádníků a elektrické dráhy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno/Ostrava - Kolaps dopravy a chaos ve městě, komplikace pro stovky tisíc lidí, problémy firem a úřadů. Odboráři dopravních podniků v Ostravě a Brně hrozí stávkou a v boji proti radnicím svých měst mají v ruce tyto velmi silné zbraně.

Brněnští odboráři usilují o vyšší platy, v Ostravě chtějí mít jasno v budoucnosti dopravního podniku.

V obou městech mají dopraváci stávkovou pohotovost, ovšem vyhrocenější situace je zřejmě v Ostravě. Dnes odpoledne chtějí odbory Dopravního podniku Ostrava oznámit, zda skutečně do stávky půjdou.

"Jednání už není možné, takže zbývá jedině výstražná stávka. Náš závodní výbor má ve středu řádnou schůzi, kde budeme rozhodovat o dalších krocích," upřesnil člen základního výboru odborové organizace Ivo Protivínský.

"Jsem si vědom síly odborů, stávka by ve městě způsobila kolaps," uvedl primátor Ostravy Petr Kajnar z ČSSD. "Domnívám se však, že stávka nebude a dojde k dohodě," sdělil primátor Aktuálně.cz.

Dopravní podniky v číslech

Brno v roce 2006

  • město dotuje provoz částkou 1,1 mld. Kč
  • tržby tvoří 35% nákladů
  • 2900 zaměstnanců
  • průměrný plat 20 tisíc Kč
  • 318 tramvají
  • 143 trolejbusů
  • 300 autobusů
  • 340 milionů cestujících

Ostrava v roce 2006

  • město dotuje provoz částkou 970 mil Kč
  • tržby tvoří cca 50% nákladů
  • 2612 zaměstnanců
  • průměrný plat 17615Kč
  • 292 tramvají
  • 65 trolejbusů
  • 319 autobusů
  • 184 milionů cestujících

Situaci v Brně by mělo vyjasnit čtvrteční setkání odborářů Dopravního podniku Brna s primátorem města Romanem Onderkou z ČSSD.

"S příchodem sociálních demokratů na brněnskou radnici nám vedení města slíbilo zlepšení situace v dopravním podniku. Nicméně pravdou je spíše opak," míní předseda základní odborové organizace Dopravního podniku Brno Josef Kalich.

Po jednání s primátorem bude následovat páteční mimořádné zasedání odborů. "Nesetkáme-li se s vstřícným postojem vedení města, přestaneme brát ohledy a zvážíme další kroky," uvedl předseda základní organizace Brno-tramvaje Petr Kolařík.

Ostrava: Vyrábět tramvaje? Privatizovat?

Odbory ostravského dopravního podniku vstoupily do stávkové pohotovosti poté, co vedení města koncem ledna odvolalo jeho dlouholetého ředitele Františka Vaštíka.

Ostravskému zastupitelstvu se údajně zdál nevhodný pro připravovaný stamilionový nákup autobusů či prodej pozemků proti vůli zastupitelů.

Zaměstnance však zneklidňuje zejména budoucí směřování podniku. Primátorovi, radním i zastupitelům poslali otevřený dopis, ve kterém požadují konkrétní odpověď.

Již nějakou dobu se totiž spekuluje o zrušení výroby vlastních tramvají, které se dotýká asi sto třicet pracovních míst. Mluví se také o pronájmu či dokonce privatizaci dopravního podniku.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Jiří Kropáček

Podnik vyrábí tři až čtyři tramvaje ročně a modernizoval starší vozy. "Výrobu tramvají chceme oddělit od veřejné dotované dopravy a učinit ji transparentnější," sdělil Kajnar.

Nedostali odpovědi. Odpoví stávkou?

Ve středu 27. února zasedalo zastupitelstvo a odboráři čekali odpověď na otázky. Marně. Proto přitvrdili a pohrozili stávkou.

Vedení dopravního podniku aktivity odborářů odsoudilo. "Kroky odborářů v této souvislosti poškozují dobré jméno společnosti v očích partnerských firem," stojí v tiskové zprávě.

Primátor Kajnar zaslal zaměstnancům i otevřený dopis, ve kterém se je snaží ujistit, že firma má perspektivní budoucnost. Nevylučuje však vstup soukromého kapitálu.

"Chceme najmout externí renomovanou firmu, která zhodnotí všechny možnosti, co dále s dopravním podnikem. O nich pak budeme samozřejmě informovat odbory," uvedl Kajnar.

Brno: Deset procent pro všechny

Stávková pohotovost zaměstnanců brněnského dopravního podniku trvá již od prosince. Kolektivní smlouva pro tento rok nebyla dosud uzavřena, kvůli platům.

Odboráři zpočátku usilovali o zvýšení mezd o patnáct procent. Nyní slevili na desetiprocentní navýšení bez rozdílu funkce.

Dopravní podnik nicméně mluví o maximálně pětiprocentním zvýšení. To dle odborářů sotva pokryje inflaci.

Předseda představenstva dopravního podniku Jiří Oliva uvedl:  "Mohou si spočítat, že k takovému požadavku budeme hledat kompromis jen velmi těžko."

Město letos přispělo rozpočtu dopravního podniku 1,1 miliardy korun, tedy stejně jako loni. "Už teď však musíme hledat úspory na rekordní ceny energií," komentuje možnost zvýšení platů Oliva.

Kolařík připouští, že stávková pohotovost je strategickým krokem. "Stávka je opravdu krajním řešením, do které se nikomu nechce." Přesto jsou zaměstnanci připraveni stávkovat.

Foto: Jaroslav Jiřička

"Pod požadavky odborů se podepsalo šestnáct set zaměstnanců," uvedl Mf Dnes předseda odborářů Otakar Mokrý.

Jednání odborářů s vedením podniku je dosud bezvýsledné, do řešení situace proto vstoupil nezávislý zprostředkovatel, jenž předloží návrh řešení.

Hrozby stávkou už tu byly

Stávkovou pohotovost vyhlašují odbory dopravních podniků nejčastěji proto, aby urychlily jednání s vedením.

V brněnském dopravním podniku chtěli odboráři stávkovat naposledy před dvanácti lety, rovněž kvůli platům. V pohotovosti byli tři týdny, jednodenní stávku na poslední chvíli odvolali.

"Se svými požadavky jsme tehdy uspěli, došlo k navýšení platů tuším o deset procent," vzpomíná Kolařík.

Ostravští odboráři byli ve stávkové pohotovosti před rokem. Nesouhlasili se změnou pracovních podmínek řidičů. Ve své snaze taktéž uspěli.

 

Právě se děje

Další zprávy