Zaorálkovi můžete věřit, že to myslí doopravdy. ČSSD má šanci na 20 procent, říká šéf kampaně Žanony

Kateřina Frouzová Kateřina Frouzová
7. 7. 2017 16:00
Předvolební kampaň sociálních demokratů od pondělka řídí slovenský marketingový expert Robert Žanony, který pracoval na úspěšných prezentacích sociálních demokratů slovenského premiéra Roberta Fica. Podle Žanonyho má ČSSD šanci zvednout své preference z deseti procent na dvacet. "Když dáte uvěřitelným lídrům správný jazyk a oni ponesou myšlenku, nevěřím, že by to nemělo fungovat," odpovídal Žanony v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Robert Žanony, volební manažer ČSSD.
Robert Žanony, volební manažer ČSSD. | Foto: Jakub Plíhal

Co se v kampani ČSSD nyní mění? Co teď připravujete?

Musíme nastavit žhavou fázi, abychom vystihli podstatu toho, co nás od ostatních odlišuje, co ČSSD přináší této zemi a považuje v následujících čtyřech letech za klíčové. Pojmenujeme ten rozdíl srozumitelně a zásadně.

Má strana prodávat sebe jako značku, nebo se spíš soustředit na osobnosti, které ji reprezentují?

Nikdy jsem neřekl, že ČSSD má zapomenout na značku. Říkal jsem, že má volebního lídra, který je autentický a 20 či 30 let prosazuje stejné hodnoty a principy. Lidé jsou si poměrně jistí tím, co od něj mohou očekávat, víc než u jiných politiků. U něj je jisté, že si opravdu myslí to, co říká. V dnešní době se politika prezentuje a komunikuje podstatně lépe přes uvěřitelnou osobu než přes značku. Ale značka, která má 139 let historie, je velké plus a jistota.

Znamená to, že budete vytvářet jakýsi kult osobnosti Lubomíra Zaorálka?

To je hra se slovíčky. Není to novinka. Úspěšné volební kampaně za posledních 20 let stály na osobnostech. Takže určitě je to o primárně o osobnostech. Ale máme tu stranu, která má historii, má další lídry, je stabilizovaná, má zaběhnutý provoz, umí řídit stát. Musí ukazovat i ostatní lídry čtrnácti krajů. 

Centrem kampaně ale bude Lubomír Zaorálek.

Volební lídr je volebním lídrem proto, že je centrem dění a má komunikovat hlavní sdělení, půjde do debat a tak dále. Ano, bude centrem dění. Určitě.

Ptám se i proto, že by mě zajímalo, jestli je pro vás Lubomír Zaorálek lepší než Bohuslav Sobotka. Koho byste z těchto dvou vybral?

Pro udržení a funkčnost české vlády byl Bohuslav Sobotka velmi dobrá volba. Vláda má dokonce velmi dobré výsledky. Země je na tom dobře. Ale každý jsme jiný. A Lubomír Zaorálek je asi lepší na bezprostřední komunikaci s voličem. To, na čem stojí a padá udržitelnost tohoto demokratického systému, je uvěřitelnost lídrů. A Luboš Zaorálek je člověk, kterému celkem s jistotou můžeme věřit, že to tak doopravdy myslí. On je programově i hodnotově jasný, dělá tak politiku, komunikuje ji tak, a proto je optimální volbou.

Kam se podle vás mohou posunout preference ČSSD, které jsou dnes okolo 10 procent?

Nepovím vám kam, ale jsem si skoro jistý, že to můžeme posunout nahoru, protože za tou značkou je myšlenka, která přežije a která přežila dokonce desítky roků totality. Společnost vydrží jen tehdy, když bude soudržná. Existují modely společností z jiných částí světa, kde bychom nechtěli žít. Pro většinu společnosti je lepší země, kde je silná střední třída, kde nejsou velké majetkové rozdíly, kde nejsou ghetta a kde elity nemají svůj život zabezpečený ploty a nechodí do elitních škol. To není dobrý život. Je dokázané statistikami, tvrdými daty, výzkumy, že se lidem lépe žije ve společnosti, kde je sociální rovnováha. Myslím, že lidé to cítí, a proto ta strana přetrvá dál a dokonce půjde nahoru, jestliže bude vědět, jak tuto myšlenku srozumitelně předat dál.

Nenarážíte tím náhodou na to, že sociální demokraté nejsou v komunikaci právě nejobratnější?

Stále máme 108, možná 109 dní do voleb a máme prostor připravit komunikaci tak, aby jí lidé rozuměli, aby to bylo v jejich řeči. Není to ale lehké, protože proud jde proti tradičním stranám. Dnes lidé systému nevěří. Ale já říkám, že řešení je v sociální demokracii. Jestliže lidé pochopí, že lídři tam nejsou pro sebe, ale pro běžné lidi, tak tomu začnou věřit. V tom je síla. Když dáte uvěřitelným lídrům správný jazyk a oni ponesou myšlenku, nevěřím, že by to nemělo fungovat.

Ale je reálné jít nad 20 procent, nebo si myslíte, že s 20 budete spokojeni?

To je hra s čísly. Myslím, že je určitě šance jít ke dvaceti procentům. Je tam šance, určitě.

Co budete v kampani nyní měnit? 

Viděli jste nové logo, které demonstruje restart, nový impuls. S novým lídrem ale přijde hlavně nový příběh, hlavní sdělení, závazek a filozofie toho, v čem je naše nabídka lepší než jiné.

Máte už něco připravené? Například billboardy, novou grafiku, spoty. Jak jste na tom po technické stránce?

Nechci vás pustit do kuchyně a říkat, co je připravené, a co není, ale myslím si, že asi do měsíce budou nové výstupy vidět. 

V čem ČSSD chybovala, že jí klesaly preference?

Doba nepřeje tradičním stranám. I proti dobré iniciativě uděláte velmi lehce protestní vlnu - prostřednictvím médií a sociálních médií se lehko organizuje protest. Proto existují protestní strany. Je lehké být proti, a proto to tradiční strany mají těžší. Druhá věc je, že strana podala ve vládě poměrně slušný výkon, ale málo se soustředila na komunikaci. Možná si špatně rozdělila energii. Zkrátka: výkon je dobrý - komunikace slabší. Ale ještě je čas to napravit.

Vidíte možnost porazit hnutí ANO Andreje Babiše? Jakou taktiku sociální demokracie zvolí?

Nemůžu vám teď říct taktiku. Ale přece jen vám něco povím. Je třeba uznat, že pan Babiš má výborný marketing. Ale doba, kdy vám stačil jenom výborný marketing, je za námi, protože lidé musí cítit, že tomu mohou věřit. Chtějí mít jistotu, že se lídr chová podle svých principů. A tohle je objektivní nevýhoda - ANO tu není tak dlouho, pan Babiš není v politice tak dlouho a má nějakou historii. U našeho lídra mají voliči jistotu, co od něho mohou očekávat. ČSSD má nevýhodu, že to je tradiční strana, že je opotřebovaná, to je pravda, to je objektivní fakt. Ale já říkám, že u ČSSD je jistota, že nepůjde za mantinely principů a hodnot, které jsou pro většinu výhodné a spravedlivé.

Takže budete útočit na důvěryhodnost hnutí ANO?

Kampaň se musí v každém případě vyhranit. Nemyslím ale, že dobrá kampaň je ta, která se vyčerpává osobními útoky. To není cesta. Je třeba jasně pojmenovat rozdíly, kdo a kam chce stát vést. Jaký charakter budou mít následující roky, to je základní úloha kampaně.

Bude kampaň drsná, tvrdá? Jak to vidíte?

Bude kontrastní, pojmenuje rozdíly.

V ekonomické části ČSSD hodně vychází vstříc lidem s nižšími a středními příjmy. Fungují takové sliby na voliče? Není jimi doba přesycená?

Je přesycená, a jinak to nebude. Rozhoduje důvěryhodnost, jestli dokáže strana slib dodržet. Jistota, předvídatelnost, důvěryhodnost - to je myslím klíčové, na tom se láme důvěra systému.

Jaká je slabina ČSSD?

Znám ji, ale nebudu vám o ní říkat.

A transparentnost…

ČSSD je tradiční strana, živý organismus, má své struktury, kraje a tak dále. Je tradiční i v tom smyslu, že přes své členy reflektuje náladu společnosti. Je to tedy demokratická strana, ne manažerská struktura, která se řídí daleko snáze. Na druhou stranu vám manažerská struktura těžko zabezpečí, co společnost chce, protože to nezjistí ani průzkumy. To zabezpečují vazby na společnost, což je výborné, ale zase se to hůře řídí - víc hlasů, víc osob, nějaké vnitřní pnutí. Je to prostě tak.

 

Právě se děje

Další zprávy