Začal proces Studénka, obžalovaní popírají vinu

Tomáš Netočný
20. 6. 2011 15:48
Za neštěstí je obžalováno osm zaměstnanců stavebních firem, živnostník a úředník
Lavice obžalovaných a obhájců. První den procesu kvůli neštěstí ve Studénce, 20. června 2011.
Lavice obžalovaných a obhájců. První den procesu kvůli neštěstí ve Studénce, 20. června 2011. | Foto: ČTK

Ostrava - V prostorách Krajského soudu v Ostravě začal v pondělí jeden z největších procesů v historii české justice.

Na lavici obžalovaných je celkem deset lidí, které vyšetřovatelé a státní zastupitelství podezírají, že zavinili železniční neštěstí ve Studénce. Žádná jednací síň v Novém Jičíně nebyla dost velká, aby všechny obžalované a poškozené pojala, proto se proces musel přesunout do Ostravy.

Mezi patnácti poškozenými je i strojvůdce Jiří Šindelář. Početní převahu mají novináři, proces jich sleduje mnoho desítek.

Vyšetřovací spis i s přílohami má přes patnáct tisíc stran. Státní zástupce Aleš Kopal soudu přečetl dvaašedesátistránkovou obžalobu.

"Zaměřil se na podíly jednotlivých obžalovaných na technické závadě, která vedla ke zničení mostu. Přečetl jména všech mrtvých a těžce zraněných," hlásí přímo od soudu reportér Aktuálně.cz.

Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou a se kterou se stavbaři nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

Přišli na řadu i první výslechy obžalovaných. Jako první před senát předstoupil Petr Janouškovec, který podle obžaloby za ODS - Dopravní stavby Ostravy za stavbu jako vrchní stavbyvedoucí odpovídal.

"S obžalobou nesouhlasím," řekl podle ČTK Janouškovec a dodal, že stavbu neřídil. "Dohlížel jsem ve firmě na jednotlivé stavbyvedoucí, jednal jsem s investory, řešil ekonomické záležitosti, jezdil na kontrolní dny, ale nikdy jsem neřídil přímou činnost na stavbě," řekl.

Pozůstalí: Byl to šlendrián

V pátek 8. srpna 2008 přibližně v 10:00 narazil mezinárodní expres Comenius do padajícího mostu ve Studénce nedaleko Ostravy.

V troskách vlaku zahynulo osm cestujících, jedna žena zemřela sedm týdnů po nehodě. Celkem 95 lidi bylo zraněno, někteří přišli o končetiny nebo některé orgány.

Zahájení procesu sledovali účastníci nehody i příbuzní obětí. "Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni," svěřila se novinářům Lenka Fierlová.

Dorazil i otec třiadvacetileté Polky, která nehodu nepřežila. "V obžalobě se říká, že při té stavbě byla tak velká zanedbání, že já si to ani nedovedu představit," řekl Kazimierz Litvin ČTK.

Silniční most nad mezinárodním železničním koridorem stavěla firma Ostravské dopravní stavby, kterou později koupila společnost Eurovia. Subdodavatelem byla stavební firma Bögl a Krýsl, která měla zajistit bezpečné nasunutí mostní konstrukce.

Prohlédněte si grafický přehled

Investorem stavby byl Moravskoslezský kraj, provozovatelem dráhy státní společnost Správa železniční dopravní cesty, příslušným stavebním úřadem byl Drážní úřad a Stavební úřad v Bílovci.

Vyšetřování trvalo dva roky a základním materiálem obžaloby jsou znalecké posudky Stavební fakulty VUT Praha.

Státní zastupitelství Nový Jičín obžalovalo celkem deset osob. Pět ze společnosti Bögl a Krýsl, tři z firmy ODS. Obžalován je dále jeden živnostník a úředník krajské správy silnic.

Všichni jsou podezřelí z trestného činu obecného ohrožení. Pokud by je Okresní soud Nový Jičín uznal vinnými, hrozí jim až 10 let vězení.

Hlavní líčení začíná v pondělí 20. června v prostorách Krajského soudu v Ostravě.

 

Právě se děje

Další zprávy