Video: Vystupujte z vlaku opatrně, nabádá s pomocí drastických snímků správa železnic

Magdaléna Čevelová
10. 7. 2019 17:02
Nepozornost, předvádění se či zbytečný hazard jsou nejčastější příčiny úrazů dětí a mladých lidí na železnici. V preventivní prázdninové kampani na to upozorňuje Správa železniční dopravní cesty. Zveřejnila první ze série videí, v němž varuje před nebezpečným vystupováním z jedoucího vlaku. Použila i opravdové snímky drastických následků nehod. "Apelujeme hlavně na maximální pozornost a respektování všech prověřených pravidel. Ani prázdninové měsíce nejsou v jejich dodržování výjimkou," vyzývá generální ředitel Jiří Svoboda.
Vystupování z vlaku před jeho zastavením | Video: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty vytvořila čtyři videa, ve kterých jsou zachycené nejčastější příčiny úrazů nebo úmrtí na kolejišti. Videa jsou doplněna drastickými fotografiemi následků skutečných nehod. "Naším úkolem je podporovat prevenci a osvětu v oblasti bezpečnosti na železnici. A jedním z prostředků, jak toho dosáhnout, je komunikovat nejen s mladými lidmi, například prostřednictvím YouTube," vysvětluje Svoboda.

Načasování na letní měsíce není náhodné. "Prázdniny znamenají volno, menší ostražitost a jazykem mladých větší ´odvaz´, proto jsme kampaň naplánovali na červenec a srpen," sdělila mluvčí Radka Pistoriusová. Riskování na železnici stálo v roce 2018 život 212 lidí. V letošním roce zaplatilo životem 106 osob, z toho 22 mladých do 25 let. ,,Cílovou skupinou jsou především teenageři, nicméně výzva k respektování pravidel bezpečnosti platí pro všechny," doplňuje Pistoriusová.

Videa budou vycházet v průběhu července vždy po týdnu na sociálních sítích správy. Tento týden bylo zveřejněno první z nich, které poukazuje na nebezpečné vystupování z rozjetého vlaku. Zachycuje skupinku teenagerů, kteří ve vlaku popíjejí. Zapomenou, že mají vystoupit, ke dveřím utíkají na poslední chvíli. Po scéně následuje série fotografií skutečných následků nehod, které v takové situaci mohou nastat. "Rozjíždějící se vlak doprovází vzdušné víry, člověk se může zachytit o otevřené dveře nebo může narazit na sloup. To podobné platí i při dobíhání rozjíždějícího se vlaku," říká Pistoriusová.

Další z příběhů bude zobrazovat telefonování při řízení vozidla a následnou nepozornost při vjetí na železniční přejezd. Druhý spot se bude týkat přebíhání kolejí za vlakem místo využití podchodu. Poslední video mapuje příběh chodce, který i přes sklopené závory přechází trať.

Nehody při výstupu z vlaku 

K podobné tragické události došlo například před čtyřmi lety v Mohelnici. Dva cestující se tehdy na poslední chvíli rozhodli vystoupit z rozjíždějícího se rychlíku do Prahy. Muž vystoupení zvládl, ženu ale vlak zachytil a vlekl přibližně sto metrů. Na místě svým zraněním podlehla. Loni na Břeclavsku pětadvacetiletý mladík vykročil z osobního vlaku opačnou stranou a spadl přímo před rozjetý nákladní vlak.

Varovný spot je zakončený snímkem s pravidly pro bezpečné cestování vlakem. Iniciátoři upozorňují, že je důležité pozorně se rozhlížet, nepokládat věci na koleje nebo nepohybovat se po kolejišti mimo vyznačená místa. Také zakazují lezení na odstavené vagony a sloupy, protože na nich hrozí zasažení elektrickým proudem.

Spot chválí i odborníci

Podle odborníků jsou kampaně, které odhalují i drastické záběry, poměrně úspěšné. "Využití reálných záběrů z nehod může v některých divácích vyvolávat nepříjemné pocity, ale na druhou stranu jsou kampaně tohoto typu účinnější než ty, které využívají pouze počítačem vytvořené animace a varovné komentáře," říká specialista na PR Martin Bořil z agentury Lesensky.cz. Dodává, že takovéto kampaně jsou ve veřejném zájmu. "Jejich cílem není prodej produktu nebo služby, ale prevence, v tomto konkrétním případě nehod na železnici. Proto je zobrazení drastických záběrů zcela přijatelné," dodává.

Správa je s odezvou spokojena. Reakce podle ní byly z 95 procent kladné a povzbudivé. "Zhruba  5 procent z celkového počtu reakcí upozorňovalo na to, že je klip příliš drastický. Změnili ostrost fotografií, ale ani původní verze nebyla závadná, protože šlo o reálné záběry a reálné následky nehod na železnici. Podle nás do kampaně patří," uzavřela Pistoriusová.

Na Facebooku má spot spíše kladnou odezvu. "Tohle by měli pouštět v televizi místo těch blbých reklam," komentuje uživatel Marek Šturm. Ani děsivé záběry podle příspěvků většině uživatelů nevadí. "Díky za tuhle kampaň! Kéž by měla úspěch a zabránila dalším zbytečným úmrtím na kolejích," reaguje pod videem Kateřina Roušová.

 

Právě se děje

Další zprávy