V Česku je v současnosti v provozu 957 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, na 140 kilometrech ovšem řidiči nemusí mít na předním skle vozidla dálniční známku.
- Jezděte na starou známku ČTĚTE ZDE
(Právní rozbor ukazuje, že loňské známky stále platí, i když stát říká něco jiného)
Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), který by měl zůstat i v druhé Topolánkově vládě, to chce změnit. Napříště nechce žádné výjimky. Platit by se mělo všude, stejně jako nákladní auta nad dvanáct tun musí všude platit mýto.
"Zrušení těchto výjimek je jednou z ministrových priorit," řekl Aktuálně.cz Karel Hanzelka z ministrovy kanceláře. Dodal, že bez známek se nadále bude moci jezdit jen v případě, vede-li dálnice městem.
Dodal, že v současnosti už ministerští úředníci shromažďují podklady k nové vyhlášce, kterou by se výjimky v dohledné době zrušily.
"Termín je ale zatím otevřený," řekl Hanzelka. Uvedl, že Řebíček chce rovněž napsat všem hejtmanům dopis, v němž jim svůj úmysl oznámí.
"Pokud někdo užívá dálnici, měl by za ní platit. Bez privilegií," zdůvodil ministrovo rozhodnutí Hanzelka.
Na plzeňském obchvatu se už platí
Prvním ministrovým krokem ke "zrušení privilegií" bylo jeho rozhodnutí, že na nových dálničních úsecích není možné jezdit bez nálepek.
Kromě dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a D11 z Poděbrad k Hradci Králové se to týká i obchvatu Plzně, kde byla na podzim otevřena poslední část - tunel Valík.
Po plzeňském obchvatu se ovšem ještě loni jezdilo zadarmo, od ledna zde hrozí za jízdu bez kuponu několikatisícová pokuta. To rozzlobilo vedení města i jeho obyvatele.
"Všichni se loni bili v prsa, že nám dvacetikilometrový obchvat nezpoplatní. Argumentovali omezením kamionové dopravy v Plzni a návazností na plánovaný průtah na Karlovy Vary," postěžoval si v MF Dnes Milan Hlinovský z firmy Nakost Dýšina, která rozváží potraviny po celém Plzeňsku a obchvat hojně využívala.
Mluvčí plzeňské radnice Zdenka Kutalová Aktuálně.cz sdělila, že úřad si nechá vypracovat analýzu, která by měla prokázat, jak se zpoplatnění obchvatu projeví na dopravě v Plzni.
Petr Otásek, koordinátor stavby plzeňského obchvatu, odhaduje, že se zrušení výjimky dotkne pouze desítek vozidel. "Určitě to nebudou stovky," tvrdí Otásek, podle něhož se to na dopravě v Plzni nepozná.
Ostravsko výjimku dostalo
Obyvatelům Plzně se nelíbí, že ministerstvo "jejich" obchvat od Nového roku zpoplatnilo a naopak dvě rychlostní silnice na Ostravsku ve stejný den zařadilo mezi výjimky.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že tato výjimka se připravovala ještě za bývalého ministra Milana Šimonovského (KDU-ČSL). Důvodem je, že ostravské rychlostní komunikace ještě nejsou napojeny na dálniční síť.
Bez nálepky je možné projíždět i zhruba po šestikilometrové dálnici D3 u Tábora, ale také po krátkém úseku dálnice D5 přes Beroun nebo po části dálnice D1 u Brna.
"Celkem je takových úseků asi deset," řekl Karel Hanzelka z Ministerstva dopravy. Zopakoval, že chystaná vyhláška všechny výjimky zruší.
Miliardy na dálnice
Výnos z prodeje dálničních známek slouží na další rozvoj dálniční sítě.
V roce 2005 se prodalo bezmála šest milionů všech typů známek pro osobní i nákladní automobily za více než tři miliardy korun.
Za to by se postavilo například zhruba 8,5 kilometru nové hradecké dálnice, jejíž dvaačtyřicet kilometrů vyšlo na patnáct miliard.
Údaje za loňský rok ještě úřady nemají k dispozici, očekává se ovšem vyšší výnos než v roce 2005.
Ve sporu o nově zpoplatněný dálniční obchvat u Plzně jde pouze o desítky tisíc korun, za které se nepostaví ani kilometr dálnice. Pokud si nově koupí roční známku sto motoristů, zaplatí za ně celkem devadesát tisíc.