Praha - Útoky na zavedené strany zahájily nejen občanské iniciativy Defenestrace 2010, Hele vol nebo Přemluv bábu a dědu. Na scénu vstoupili i marketingoví odborníci, kteří založili na facebooku sociální skupinu "Vyměňte politiky".
Prostřednictvím internetu chtějí přemluvit mladé voliče, aby k volbám přišli a dali hlasy novým či nezkorumpovaným stranám, především Věcem veřejným, TOP 09 a Straně zelených. "Rozbijte korupční sítě, pojďte zvolit jiné politiky!" vyzývají, aby lidé nevolili ČSSD a ODS.
Iniciativu podepsala pětice mladých mužů: "Jsme obyčejní lidé, kteří mají různá zaměstnání, zájmy a názory. Spojuje nás víra, že musíme něco podniknout, abychom změnili politickou kulturu v České republice. Už se na to prostě nemůžeme koukat," představují se na internetových stránkách.
Z vyšších pater
Zakladatele sociální skupiny spojuje kromě rozhořčení ještě jedna okolnost. Vesměs pracují pro společnost Blue Strategy, která se zabývá marketingovou strategií.
Mnohaleté reklamní kampaně připravuje pro velké společnosti, například Českou pojišťovnu, ČEZ, O2, Zentivu, Pentu a Kofolu. Informace o spotřebitelských zvycích k tomu dodává renomovaná výzkumná firma GfK.
K pěti zakladatelům patří jeden z vlastníků Blue Strategy Jaroslav Kuchař a spolumajitel sesterské firmy Blue Events Antonín Parma. Mluvčím iniciativy je David Seibert, který v letech 2007-2009 pracoval ve firmě Mobile Entertainment Company. Z pozice předsedy představenstva zaváděl pro kypersko-slovenskou společnost Penta nového mobilního operátora v Polsku.
Strategie pro volby
"Naše iniciativa nemá s byznysem nic společného," vysvětlil na dotaz Aktuálně.cz Seibert, který od Penty odešel před rokem a dosud nenastoupil na nové manažerské místo.
Spolu s dalšími experty chce tažení nespokojených občanů posílit profesionálním marketingem, který by dokázal čelit kampaním velkých stran. Všem zúčastněným podle něho jde o kvalitu demokracie, a proto chtějí pomoci novým stranám, které nepomáhaly vytvářet současné korupční prostředí.
Do výběru kvalitních stran zařadili ze současného parlamentu jen zelené, kteří obstáli v korupčním testu MF Dnes.
Seibert chce svou kampaní řešit obecný problém, na kterém v polistopadových volbách malé strany vždy ztroskotaly. Menší formace od lidovců přes Unii svobody a zelené až k republikánům a straně důchodců sice měly v dubnu 1996, 1998, 2002 a 2006 vysoké preference, do voleb však obvykle výrazně ztratily.
Naopak ODS a ČSSD při kampani získávají dohromady až 20 procent.
Cílená marketingová kampaň má zabránit, aby se letos historie opakovala.
Nečekaná pomoc
Iniciativa Vyměňte politiky zahájila své tažení minulé úterý, kdy zpřístupnila webové stránky a vstoupila na facebook. Během týdne chce získat několik desítek tisíc příznivců a pak své aktivity rozšířit. Podle informací Aktuálně.cz bude mimo jiné rozdávat letáky a zaplatí rozhlasovou reklamu.
Zakladatelé tvrdí, že veškerou práci i peníze zajišťuje okruh dvaceti až třiceti známých, kteří chtějí dobrovolně přispět k politickým změnám.
Iniciativa podle Seiberta nespolupracuje s politickými stranami, nepřijímá peníze od firem, nemá ani bankovní účet. To potvrzují předsedové stran, které jsou mezi příznivci změn na facebooku nejpopulárnější.
Radek John z Věcí veřejných vůbec nevěděl, že iniciativa existuje, i když získal hlasy téměř poloviny členů sociální skupiny. Třetinu hlasů má TOP 09, jejíž předseda Karel Schwarzenberg zakladatele iniciativy nezná.
Stejně odpovídá i Ondřej Liška ze Strany zelených, který skupinu Vyměňte politiky doporučil na své stránce na facebooku.