Praha, Brno - Poloviční vstupné pro rodiny s dětmi chce na stovce českých hradů a zámků zavést ministr kultury Václav Jehlička.
Inspiroval ho k tomu projekt Rodinných pasů, který funguje už v šesti krajích. Rodiny s dětmi vlastnící rodinný pas mají až padesátiprocentní slevy na vstupném do kulturních institucí, bazénů, sportovních areálů, ale i v penzionech, restauracích nebo obchodech.
Od 1. dubna 2009 přibude na seznamu poskytovatelů slev také všech 102 hradů a zámků v péči Národního památkového ústavu. Zprvu budou slevy jen pro držitele krajských rodinných pasů, postupně chce ministerstvo vydávat vlastní, celorepublikově platící „Rodinné pasy-kulturní".
Dva zámky za cenu jednoho
Důvody pro zavedení rodinných pasů jsou podle ministerstva dva. Jednak je to způsob, jak dostat na památky více návštěvníků, jednak to uleví rodinným rozpočtům.
Na kolik to vyjde
Na jižní Moravě už rodinné pasy fungují. Například Památník písemnictví v Rajhradu uvádí následující ceny pro dva dospělé s dvěma dětmi:
- S pasem: 40 Kč za 2 dospělé + 20 Kč za 2 děti = 60 Kč
- Bez pasu: 80 Kč za 2 dospělé + 40 Kč za 2 děti = 120 Kč
Jestliže se podaří prosadit rodinné pasy na 102 státních hradech a zámcích, například na Reprezetntační trase na Hluboké si rodina s 2 dětmi významně polepší:
- Bez jakékoli slevy: 260 Kč za 2 dospělé + 140 Kč za 2 děti = 400 Kč
- Stávající rodinné vstupné: 320 Kč
- Na rodinný pas: 130 Kč za 2 dospělé + 70 Kč za dvě děti = 200 Kč
„Když početná rodina vyrazí dejme tomu na Český Krumlov, výdaje za vstupné spolu s dopravou a nějakým občerstvením už jsou pro ni tak vysoké, že se už pak těžko zastaví jen o pár desítek kilometrů dál na Zlaté koruně nebo Rožmberku. A to je škoda," míní Jehlička.
S rodinným pasem-kulturním každá registrovaná rodina ušetří 50% na vstupném. Jinými slovy, za jednu cenu se může vydat na dva hrady či zámky.
Jižní Morava: 17 tisíc rodin s pasy
Systém rodinných pasů začal před dvěma lety fungovat v Jihomoravském kraji. Pas si může pořídit jakkoli početná rodina s alespoň jedním dítětem do 18 let. Je jedno, zda se jedná o manžele či nesezdaný pár, o osvojitele nebo matku samoživitelku.
„Rodinné pasy se těší velkému zájmu. Měsíčně se registrují stovky rodin," uvedla jihomoravská radní Marie Cacková.
Pasy dnes vlastní asi 18 tisíc jihomoravských rodin, slevy poskytuje kolem 1700 institucí, jako jsou muzea, koupaliště, akvaparky, sportoviště, jazykové škol, ubytovatelé, zdravotnická zařízení a další.
Je to pro nás reklama
V prvních dvou letech musel kraj do projektu investovat 5 milionů korun, převážně z evropských zdrojů. Poskytovatelům slev kraj nijak nepřispívá, slíbil jim jen propagaci zdarma.
„Propagace je pro nás hlavní motivací, proč jsme se rozhodli akceptovat Rodinné pasy. Jdeme vidět v materiálech kraje," přiznává ředitel Regionálního muzea na mikulovském zámku Petr Kubín.
Rodinné pasy tu ale lidé příliš nevyužijí. Cenově výhodnější je pro ně totiž původní rodinné vstupné. V tom je ale mikulovský zámek výjimkou.
Na stovce státních hradů a zámků rodinné vstupné buď vůbec neposkytují, nebo je proti 50% slevě na rodinný pas pořád dost vysoké.
Například obyčejné vstupné na jeden okruh na zámku Hluboká vyjde dva dospělé s dvěma dětmi na 400 korun. Rodinné vstupné tu nabízejí za 320 korun. Na rodinný pas by rodina šla na prohlídku jen za 200 korun.
Školy jednou měsíčně zdarma
Jehlička by chtěl, aby se z rodinných návštěv hradů a zámků stal, podobně jako ve Francii, tradiční způsob „kultivovaného trávení volného času".
Nalákat děti na hrady a zámky chce i prostřednictvím škol. Stovku státních kulturních památek chce přimět k tomu, aby se alespoň jednou měsíčně otevíraly organizovaným školním skupinám zdarma.
„Ovšem ne kvůli standardním prohlídkám s průvodcem pronášejícím univerzální řeč pro důchodce i zahraniční turisty," upozornil Jehlička.
Místo nudy a klouzání v povinných pantoflích by děti na zámcích čekal zábavně-poučný program přizpůsobený školním osnovám. Jak proměnit hrady a zámky v učebny dějepisu, má vymyslet metodická skupina úředníků ministerstva školství.
Jehlička věří, že kasteláni rodinné pasy ocení i školní prohlídky. Přijdou sice o peníze ze vstupného, které jim finančně nikdo nevynahradí, dostanou ale zdarma možnosti věší propagace.
„Sleva, to je marketingový tah, který využívají obchodníci po celém světě. Naláká na zámky nové návštěvníky," míní Jehlička, podle kterého mají české hrady zámky mnohem větší potenciál, než jaký dnes využívají.