Vychovávat děti lze i bez pohlavků. Lektoři radí, jak zvládnout modelové situace

Radek Dragoun Radek Dragoun
21. 2. 2022 10:49
Někteří odborníci v otevřeném dopise kritizovali ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku, který v rozhovoru pro Aktuálně.cz prohlásil, že pohlavek vlastnímu dítěti může ve výjimečných případech nastavit mantinely ve výchově. Výzkumy však tvrdí, že i jedna facka je selháním, které může dítě negativně ovlivnit. Děti by se podle nich měly vychovávat bez jakýchkoliv fyzických trestů.

Manželé Tatjana a Pavel Kopřivovi jsou psychologové, kteří se podíleli na knize Respektovat a být respektován. Už od roku 1999 vedou kurzy o vztazích a výchově. "I jedna facka může ohrozit vztah dítěte a dospělého a jejich důstojnost. Kde jsou lidé schopni dohody, tam facky nepotřebují," říkají. 

Pro Aktuálně.cz odpovídají, jak řešit kritické modelové situace ve výchově i bez použití pohlavků a facek. Naopak nabádají rodiče, aby se pokusili chování svého dítěte pochopit, vysvětlit mu svůj postoj a dojít ke společnému řešení. 

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Snažím se svému dítěti naslouchat, ale mám pocit, že to vede k tomu, že o všem rozhoduje ono a vše se mu podřizuje. Jak správně nastavit hranice a říct mu: Ne, teď to bude podle mého? 

Naslouchat dítěti je v pořádku. A mělo by to být vzájemné. Chceme, aby dítě naslouchalo také nám. Naslouchat neznamená, že vyhovíme všem jeho přáním. Pomáhá opustit představu, že to bude buď podle dítěte, nebo podle mě. Tak může nastat soupeření, kdy stojíme proti sobě, jeden z nás v komunikaci vyhraje a druhý prohraje. V konečném důsledku na to doplácí obě strany.

Namísto toho hledejme třetí možnost, kdy stojíme spíš vedle sebe než proti sobě a společně jdeme řešit problém. Pomáhají dovednosti, o kterých už byla řeč. Tedy pro navázání dobrého "spojení" vyjádřit porozumění pro potřeby dítěte. Vyjádřit vlastní potřeby, umožnit dítěti dělat vlastní zkušenosti a pak je společně reflektovat. Dávat informace, které pomohou porozumět proč a jak je třeba něco udělat. Snažit se, aby dítě mohlo mít na řešení situace vliv. Vnášet do komunikace humor a do rutinních činností aspoň trochu zábavy.

Naším cílem nejsou nevychované děti, kterým se vše podřizuje. To by bylo nešťastným uchopením respektující výchovy. Žel se s tím občas setkáváme. Naše cíle jsou vyšší: naučit děti vyjádřit své potřeby a současně mít ohled na potřeby druhých, nechat je zažít, že mohou mít na věci vliv a zároveň jsou přístupny vlivu ze strany dospělých, předat jim základní morální a lidské hodnoty, podle kterých se budou řídit "zevnitř", protože jim budou dávat smysl.

 

Právě se děje

Další zprávy