Vychovávat děti lze i bez pohlavků. Lektoři radí, jak zvládnout modelové situace

Radek Dragoun Radek Dragoun
21. 2. 2022 10:49
Někteří odborníci v otevřeném dopise kritizovali ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku, který v rozhovoru pro Aktuálně.cz prohlásil, že pohlavek vlastnímu dítěti může ve výjimečných případech nastavit mantinely ve výchově. Výzkumy však tvrdí, že i jedna facka je selháním, které může dítě negativně ovlivnit. Děti by se podle nich měly vychovávat bez jakýchkoliv fyzických trestů.

Manželé Tatjana a Pavel Kopřivovi jsou psychologové, kteří se podíleli na knize Respektovat a být respektován. Už od roku 1999 vedou kurzy o vztazích a výchově. "I jedna facka může ohrozit vztah dítěte a dospělého a jejich důstojnost. Kde jsou lidé schopni dohody, tam facky nepotřebují," říkají. 

Pro Aktuálně.cz odpovídají, jak řešit kritické modelové situace ve výchově i bez použití pohlavků a facek. Naopak nabádají rodiče, aby se pokusili chování svého dítěte pochopit, vysvětlit mu svůj postoj a dojít ke společnému řešení. 

Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Dítě má ve škole opakovaně špatné výsledky a nechce se doma učit. Jak ho motivovat k učení bez toho, abychom museli sahat k trestům nebo zákazům?

Máme vrozenou vnitřní motivaci k učení a poznávání. Můžeme to vidět na malých dětech, které jeví přirozený zájem o svět kolem sebe a do šesti let, tedy než nastoupí do školy, se toho tolik naučí. Šestileté děti se také většinou do školy těší. To, že se pak při jejich školním vzdělávání něco zadrhne, je nejčastěji proto, že jim obsah učiva připadá málo smysluplný, tedy propojený s reálným životem a jejich potřebami, a způsob výuky moc nenaplňuje jejich potřebu spolurozhodovat o tom, co a jak se budou učit.

Je to tedy v prvé řadě výzva pro školu, aby posílila smysluplnost učení a umožnila dětem více spoluúčasti. Rodiče to mohou doma do jisté míry kompenzovat - nebazírovat tolik na známkách, ale nechat děti zažít, jak se dá to, co se učí, využít v reálném životě pro naplnění jejich potřeb i potřeb dalších lidí. Přibírat je ke spolurozhodování o tom, jakým způsobem, kdy a zda sami nebo společně, se budou věnovat něčemu z toho, co se mají učit.

Posílit smysluplnost, umožnit spolurozhodování a spolupráci, nechat děti zažít, k čemu je dobré, co se naučily. To jsou přirozené motivační nástroje. Na rozdíl od těch umělých, kterými jsou příkazy, zákazy, tresty, odměny a známky.

 

Právě se děje

Další zprávy