Praha - Česká inspekce životního prostředí začala rozdávat desetitisícové pokuty za to, že některá vrakoviště vybírají poplatek od lidí, kteří jim přivezou starý automobil k ekologické likvidaci.
Podle zákona o odpadech musí vrakoviště převít vůz zadarmo.
Pravomocné jsou zatím pokuty pro dvě firmy: děčínský Kovošrot Group musí zaplatit 80 tisíc korun a pražská Gera 30 tisíc.
Mluvčí ekologické inspekce Ivana Awwadová uvedla, že kontrolory na chování autovrakovišť upozornili občané. "Požadovaly od lidí jakýsi blíže neurčený poplatek, například manipulační poplatek, poplatek za zpracování, skladovací poplatek a podobně," řekla Aktuálně.cz Awwadová.
Aby vraky nekončily na ulicích nebo v přírodě
Smyslem bezplatného předání automobilu k ekologické likvidaci je podle Awwadové také to, aby vraky nekončily opuštěné na parkovištích, ulicích nebo dokonce ve volné přírodě. Stará auta obsahují nebezpečné látky, ale také spoustu materiálu, který se dá znovu využít.
"Zatím jsme provedli kontroly zejména v ústeckém a jihočeském regionu a také ve středních Čechách a Praze. Zjistili jsme, že se to skutečně dělo a za převzetí autovraku byl neoprávněně požadován poplatek," konstatovala mluvčí inspekce Ivana Awwadová, podle níž bylo dosud zahájeno s majiteli vrakovišť pět správních řízení.
Zákon je špatný, bez poplatku prodělám
Radan Volf, majitel pokutovaného vrakoviště Gera potvrdil, že od lidí skutečně vybíral poplatek 800 korun za jedno auto.
"Z pohledu zákona byla pokuta od inspekce samozřejmě oprávněná. Ale dělali to tak všichni, já byl v Praze nejlevnější. " řekl Aktuálně.cz Volf.
Dodal, že zákon o odpadech vůbec nemyslí na ekonomiku vrakovišť. Ceny druhotných surovin se totiž v uplynulých měsících propadly na tak nízkou úroveň, že bylo zpracování autovraků prodělečné. Majitel pražského vrakoviště Radan Volf si vypočítal, že na jeden automobil by musel doplácet více než tisíc korun.
"Měl jsem dvě možnosti. Buď zavřít, anebo auta dál brát, ale vybírat poplatek. Zvolil jsem druhou možnost," řekl Volf. Dodal, že zbytek doplácel ze své jiné podnikatelské činnosti.
V současnosti Volf žádný poplatek od lidí za jejich stará vozidla nevybírá. Také proto, že se cena druhotných surovin zvedla. Nevylučuje ovšem, že ho zase zavede, pokud ceny znovu klesnou.
Inpsekce ovšem varuje: Autovrakoviště budeme nadále sledovat a pokuty zvedneme.
Automobilky našly legislativní díru
Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar uznal, že v platné legislativě je díra. Automobilky a dovozci vozidel sice musí uzavřít s majiteli vrakovišť smlouvu, podle níž by výrobci aut vzniklé ztráty vrakovištím platili.
Jenže zákon už neříká, s kolika vrakovišti musí automobilka dohodu mít. Stačí jí tedy smlouva i s jedním vrakovištěm v celé republice.
Ministerstvo proto připravuje novelu zákona o odpadech, která přikáže automobilkám a dovozcům, aby měli smlouvu aspoň s jedním vrakovištěm v regionu obce s rozšířenou působností.
Než bude novela schválena, mohly by prokázanou ztrátu pokrýt vrakovištím peníze, které stát získává z poplatků za převod starých, neekologických aut.