Vlaky mezi Prahou a Brnem pojedou déle, navzdory desetimiliardové modernizaci

Domácí Domácí
15. 6. 2023 10:47
Většina dálkových vlaků se na trase mezi Prahou a Brnem od 1. července vrátí na rychlejší trať po koridoru přes Českou Třebovou. Cesta se proti současnému stavu zkrátí o půl hodiny. Oproti době, kterou cestující strávili na cestě před miliardovou modernizací, se však protáhne, uvedl server Zdopravy.cz.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: České dráhy

Vyplývá to z porovnání jízdních dob dálkových expresů mezi Prahou a Brnem před a po zahájením odklonu a po návratu na koridor. Omezení na trati bylo kvůli pracem v úseku kolem Tiché Orlice u Brandýsa nad Orlicí, které nyní skončily.

Před modernizací v roce 2019 cesta trvala 2 hodiny a 30 minut. Podle údajů v jízdním řádu, který začne platit od 1. července, prodlouží Správa železnic jízdní dobu nejvíce RegioJetu.

"Ten z Prahy do Brna na hlavní nádraží v roce 2021 jezdil za 2 hodiny a 26 minut, nyní pojede 2:34. Ještě větší zpomalení nastane na cestě z Brna. Nově je jízdní doba prodloužena z 2 hodin a 31 minut v roce 2021 na 2 hodiny a 42 minut. Vlaky Českých drah pojedou stejně dlouho jako dosud v případě cesty z Prahy (2 hodiny a 35 minut), z Brna Railjety a Metropolitany zrychlí o minutu na 2 hodiny a 33 minut," uvedl server Zdopravy.cz.

Za poslední dva roky Správa železnic do trati mezi Prahou a Brnem investovala přes deset miliard korun. "Na sedm miliard korun přišla oprava a modernizace trati mezi Brnem a Blanskem. Úpravy trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí přišly na více než tři miliardy korun," uvádí server. Další miliardy Správa investuje do modernizace uzlu v Pardubicích nebo už skončené proměny koridoru mezi Velimí a Poříčany.

Podle mluvčího Správy železnic Jana Nevoly je pomalejší jízda mezi Prahou a Brnem způsobená tím, že jízdní doby nejsou dány pouze technickou schopností daného vlaku dosáhnout určité rychlosti či traťovou rychlostí v konkrétních úsecích.

"Záleží také na vytíženosti dané trati. Z našeho pohledu by měl být jízdní řád spolehlivý a opakovatelný. Správa železnic proto při konstrukci jízdního řádu, v zájmu spolehlivosti a včasnosti jízdy vlaků, zvyšuje rezervy v jízdních dobách. U linky Ex 3 mezi Prahou a Brnem je tato rezerva stanovena na 3 minuty, což jsou dvě procenta celkové cestovní doby," uvedl Nevola.

Vedení Správy železnic má také nově odměny navázány na plnění jízdního řádu. Pokud tedy bude doba jízdy delší, zvyšuje se šance na vyšší procento vlaků, které dojedou včas. A tedy i na vyšší odměny za splnění jízdního řádu.

 

Právě se děje

Další zprávy