Jeseník - Devadesát kilometrů vlakem z Jeseníku do Opole v Polsku? Ve všední den se tam lidé po kolejích nesvezou. Ledaže by chtěli cestovat devět a půl hodiny oklikou přes vnitrozemí.
Ačkoli z celé státní hranice zmizely koncem roku 2007 hraniční přechody a s nimi kontrola dokladů, na některých místech v pohraničí vstup do Schengenského prostoru nic nezměnil. A železniční trať z Jeseníku do Polska k nim patří.
Opole přitom není žádné zapadlé městečko. Sídlo jednoho z polských vojvodství, která jsou obdobou krajů v Česku, má sto třicet tisíc obyvatel a to je víc, než kolik žije v krajské Olomouci. Ta je navíc ještě o deset kilometrů dál než Opole a cesta tam vede přes hradbu Hrubého Jeseníku.
Dvacet kilometrů za hodinu, jinak to nejde
Přes hranice se přesto ve všední den nedá cestovat jinak než autem. Dva přímé vlaky v obou směrech denně jezdí o víkendech a v době letních prázdnin, ale i těm trvá trasa dlouhá devadesát kilometrů téměř tři hodiny.
V některých úsecích v Polsku totiž nejedou vlaky rychleji než dvacet kilometrů za hodinu a o tak pomalý spoj nemají cestující zájem. "Problém je katastrofální stav polských železnic. Polské železnice ale nehodlají kolej v pohraničí opravit," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Politici z Olomouckého kraje a Opolského vojvodství však uvádějí, že mají o železniční propojení obou regionů mimořádný zájem. Chtějí proto společně využít peníze z operačního programu Evropské unie Interreg.
Ten by měl do česko-polského pohraničí přinést až 220 milionů eur a na společnou hranici Olomouckého kraje a Opolského vojvodství by mohlo připadnout 200 milionů korun.
"Je zřejmé, že čím víc se blížíte k hranici, která byla dříve jakýmsi koncem světa, pozorujete narůstající zaostalost obcí. To se musí změnit," slibuje vicemaršálek Opolského vojvodství Józef Kotyś.
Turisté z Polska vlakem nejezdí
Jedny z hlavních projektů pro čerpání dotací z Evropské unie souvisejí právě s dopravou a cestovním ruchem.
"Pokud cestujete vlakem z Opole na Ramzovou několik hodin a není to dáno velkou vzdáleností, ale různým zdržením, například při výměně lokomotiv, těžko můžeme čekat turisty z Polska," uvedl náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Horák.
Díky lázním a dobrým podmínkám pro lyžaře i letní turistiku na horách patří Jeseníky k nejzajímavějším turistickým oblastem v České republice. A čtyřicetimilionové Polsko v sousedství je potenciál pro rozvoj turistického průmyslu. Vlakem však Poláci nepřijíždějí.
"Zimní dovolená je u nás skvělá. Na Pradědu se lyžuje ještě v době, kdy už v Krkonoších dávno trhají fialky," říká Jiří Koranda z jesenického informačního centra. "Turistů, kteří k nám jezdí z Polska vlakem, je však skutečně minimum."
Čtěte v souvislostech: Obří alpský areál v Jeseníkách dostal zelenou
Podporu železniční dopravy na úkor automobilové doporučují také ochránci přírody.
"Cestování vlakem samozřejmě preferujeme. V současné situaci vidíme jako řešení alespoň vybudování záchytných parkovišť v podhůří Jeseníků a následnou cestu do lyžařských středisek prostřednictvím hromadné dopravy," uvedl Martin Míček z poradny hnutí Brontosaurus v Jeseníku.