Praha - Ministři Topolánkovy vlády dnes souhlasili s celoročním omezením jízd kamionů na českých silnicích.
Kamiony těžší 7,5 tuny na české silnice nevyjedou v pátek mezi 15. a 18. hodinou a v neděli téměř po celý den - od půlnoci až do desáté hodiny večer.
"Dohoda nám trvala 15 měsíců, moc si toho vážím, splnili jsme tak to, co jsme slíbili v programovém prohlášení vlády," řekl předseda Strany zelených a vicepremiér Martin Bursík.
Ministři se rozhodovali i na základě několika studií odborníků na dopravu. Ty říkají, že největší provoz na českých silnicích je v pracovních dnech mezi 14:00 a 18:00 hodinou.
"Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných," uvedl Bursík.
Dopravci a průmyslová lobby však začali verdikt vlády kritizovat.
Zákaz na všech silnicích
Podle původního plánu se mělo omezení jízd kamionů týkat jen dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy.
Bursík chce vědět, proč premiér ustoupil kamionům Zákaz jízd kamionů přírodu poškodí, tvrdí topmanažer Dálniční známky nahradí eKupony. Řebíček má zákon |
Kabinet nakonec rozhodl, že kamiony nebudou smět v daných časech jezdit po žádné silnici.
"Šlo nám o to, aby nedošlo k objíždění, aby se provoz kamionů při zákazu nepřesunul na silnice nižších tříd, tedy přímo do obcí," vysvětlil Bursík.
Dopravcům se dohoda nelíbí
Dopravce vládní dohoda rozladila a stěžovali si, že se tak stalo bez jednání s nimi. "Topolánek slíbil, že s námi bude jednat ještě předtím, než se to dostane na pořad jednání vlády," stěžují si ústy tajemníka sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martina Špryňara.
Na diskuzním webu sdružení se už objevily výhružky stávkou, oficiálně ji ale dopravci nevyhlásili.
Právě tlak dopravců na premiéra Topolánka v červenci rozzuřil Bursíka. Topolánek jim ustoupil a jednání na vládě odložil. Bursík pak vyhrožoval odchodem z vlády.
Dnes kabinet Topolánka pověřil, aby s dopravci ještě jednal. Mimo jiné i o možných kompenzacích, jako je například sleva na mýtném.
"Prostor pro omezení časových korekcí tam ale nebude," připustil Bursík.
Proti omezení kamionů protestuje také průmyslová lobby. "Zákaz jízd poškodí průmysl, velkoobchod, služby a dopravu. Ohromné, zhruba 8,5 miliardové dopady pocítí průmysl, zejména pak automobilový, což je v české ekonomice nosná sféra," uvedl například Jaroslav Hanák, 1. viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Opatření neřeší hlavní problém, kterým je propustnost a kvalita silnic, uvedl Svaz ve společném stanovisku s Hospodářskou komorou ČR. Vláda by proto podle nich měla rozhodnutí přehodnotit.
Svaz zpochybňuje i dopady omezení na bezpečnost. Špička nehod vozidel nad 3,5 tuny na dálnicích a silnicích 1. třídy je podle něj mezi 13. a 14. hodinou. U vozidel nad 7,5 tuny to pak není v pátek, ale v pondělí.
Europoslanec: Dohoda se sousedy nutná
Bursík dnes po jednání vlády novinářům vysvětloval, že omezení se ladilo i podle toho, jak to vypadá v sousedních státech.
"Podařilo se nalézt řešení, které dostatečně harmonizuje omezení jízdy kamionů s okolními zeměmi tak, aby nedocházelo k objíždění či hromadění nákladních aut na státních hranicích," řekl.
Podle europoslance za KDU-ČSL Jana Březiny ale rozhodnutí vlády může řidičům zkomplikovat život.
Argumentuje přitom tím, že v sousedním Rakousku platí zákaz od pátku 22. hodiny do soboty 5. hodiny ráno.
"Pokud by zelení prosadili svou, jednalo by se o šikanování řidičů kamionů, kteří by jedním státem projeli a v druhém museli stát. To je v rozporu jak se zdravým rozumem, tak s logikou vnitřního trhu EU, jehož omezení se připouští jen ve veřejném zájmu a při dodržení zásady přiměřenosti," tvrdí Březina.
Březina vidí jinou cestu. "Bavme se o rozšíření stávajícího nedělního zákazu i na dopolední dobu, což by nešlo nad časový rámec omezení platného v sousedním Německu, Rakousku, Polsku, ani Slovensku, a nepředstavovalo tak přehnanou zátěž pro kamionové dopravce", navrhuje Březina.