Zákaz jízd kamionů přírodu poškodí, tvrdí topmanažer

Aleš Tůma
13. 8. 2008 11:00
Rozhovor s Petrem Vlčkem, šéfem CS Cargo
Petr Vlček, generální ředitel CS Cargo
Petr Vlček, generální ředitel CS Cargo | Foto: CS Cargo

Profil
Autor fotografie: CS Cargo

Profil

Petr Vlček (40)

  • generální ředitel a předseda představenstva CS Cargo, a. s.
  • business development manager CS Cargo Holding
  • před příchodem do CS Cargo ředitel kapitálových účastí firmy Lumen
  • působil i v oboru autotextilií: manažer Fezko Strakonice, generální ředitel Bentex

CS Cargo

  • logistický holding registrovaný v Nizozemsku
  • dceřiné firmy v ČR, na Slovensku, v Rusku, Polsku, Rumunsku a Maďarsku
  • obrat v roce 2007 stoupl z 2,8 na 4,3 mld. Kč
  • provozuje cca. 3000 kamionů, z toho 2000 česká část

Rozhovor - Navrhované rozšíření zákazů jízd kamionů je antiekologické, tvrdí v rozhovoru pro Aktuálně.cz Petr Vlček šéf největší tuzemské logistické firmy CS Cargo. Zboží podle něj v kratším čase bude muset rozvézt více kamionů.

"Do budoucna přežijí pouze firmy, které nabízí plné spektrum logistických služeb, ne pouze přepravu zboží," říká k situaci v oboru.

A.cz: Podporujete daňové úlevy pro dopravce, například snížení daně na naftu?
Podobné návrhy, které jsou především otázkou politické diskuse, nepodporujeme. Ceny pohonných hmot jsou dané. Už dříve se ukázalo, že veškeré protesty proti cenám ropy, daním, a podobně, nemají význam.

A.cz: Na stole je další rána pro dopravce, mnohem výraznější omezení víkendových jízd kamionů. Jaké by mělo dopady?
Jedním z možných dopadů je navýšení kapacity vozového parku zhruba o 20 procent, aby se zboží stihlo rozvézt v kratším čase. To znamená, že se na silnice vrátí i starší vozy. Nebo se budou stavět nové skladové kapacity. Jedním z možných důsledků je také rozvoz zboží i během omezení v dodávkách, kterých se zákaz jízdy týkat nebude, což také zvýší spotřebu paliva. V konečném důsledku je to antiekologický zákon. Řešením by bylo zpřísňování ekologických norem pro nákladní vozidla, což by vedlo k vytlačení starších neekologických aut z našich silnic.

A.cz: Návrh ale patrně není motivovaný jen ekologií, měl by pomoci dostat o víkendu ze silnic neukázněné řidiče kamionů...
Ano. Ale je tu 300 tisíc řidičů nákladních vozidel, mezi nimi většina je ukázněných, má omezovač nastavěný na 80 km/h a nemůže předjíždět. Pak je část těch agresivních. To jsou mimochodem často zahraniční řidiči, kteří se tolik neobávají sankcí.

Zaměstnáme řidiče z Filipín

A.cz: Jak dohlížíte na svoje řidiče?
Způsob jízdy zpětně vyhodnocujeme. Omezovač rychlosti je na jedné pojistce například s osvětlením palubní desky. Technicky zdatný řidič může rychlost překročit za cenu, že si zhasne světla, ale do jednotky, kterou je propojený s firmou, se všechno zaznamenává. To, že nedostane pokutu od policie proto ještě neznamená, že nebude pokutován v CS Cargu.

A.cz: Je ten systém pokut hodně často používaný?
Ano. Myslím, že přiměřeně velikosti naší společnosti...

A.cz: To znamená?
Jedná se o asi tři až pět procent našich řidičů. Ale máme i pozitivní motivaci. Například když řidič jezdí pod limitem spotřeby, je odměněn. Je to férový systém.

A.cz: Jaká je situace s pracovní silou?
Řidičů je stále nedostatek a proto je  plánujeme najímat i z dalších zemí mimo ČR. Máme Rumuny, Bosňany, za 14 dnů přijedou Filipínci. Stále pracujeme na Vietnamcích, tam nastaly nějaké zádrhele ohledně povolení. Situace by se teoreticky měla trochu změnit, jak bude ubývat dopravních firem.

A.cz.: Jak dlouho se cizinci zaškolují?
Do dané země vždy jede náš zástupce, který s nimi dělá zkušební jízdy. Tady pak měsíc jezdí vnitrostátní trasy, rovnou sami. Po měsíci už jsme schopní vyhodnotit, jestli si je necháme. Po třech měsících začínají jezdit náročnější projekty v rámci EU.

Sílící koruna nám nevadí

A.cz: Tvrdíte že bude dopravních firem bude ubývat, nafta ale tvoří jen část nákladů, skutečně je nárůst tak dramatický?
Nafta tvoří asi třetinu nákladů, v poslední době zdražila zhruba o 20 procent. Velký vliv má i vývoj kurzy koruny vůči euru. Pro menší firmy to může být likvidační, jsme v odvětví s nízkými maržemi.

A.cz: Jak posilující koruna dopadá na vás?
My jsme se zajistili. Vliv eura je u nás minimální, dokonce jsme měli za poslední měsíc kursový zisk, ten zase vyrovnal dřívější ztráty. Samozřejmě se snažíme řadu nákladů mít v eurech.

A.cz: Plánujete některé menší firmy skoupit?
To ne, naši majitelé mají strategii nákupu firem od určité velikosti obratu i charakteru poskytovaných služeb. Navíc i menší akvizice vás stojí stejně úsilí a peněz za poradenství jako větší.

A.cz: Prý se ve vedení firmy o nových akvizicích dozvídáte až když je to hotová věc, není to zvláštní?
Je to samozřejmě náročné. Ale myslím, že je to správné. Jednání probíhá najednou víc, a to by nás zatěžovalo, nemohli bychom se soustředit na vlastní byznys. O akvizicích se dozvídáme nedlouho před podpisem.

A.cz: Netradiční je i systém řízení firmy...
Máme dva rovnocenné generální ředitele holdingu Marka Lehečku a Petra Zvěřinského, kteří jsou zároveň 70procentními akcionáři. Pod akcionáři funguje firma CS Cargo Management, což je řídící složka celého holdingu. Vrcholové vedení této společnosti tvoří čtyři manažeři.

Čtěte dále:
ČSSD podpoří zelený návrh proti kamionům
CS Cargo pokračuje v nákupech
Vedení CS Cargo posílil Marek Durda

 

Právě se děje

Další zprávy