V současnosti polovina dotázaných vnímá menší vlnu solidarity, než byla na jaře při první vlně koronaviru. Z průzkumu vyplývá, že lidé již nemají takový strach, zlehčují situaci či nedodržují opatření. "Nejochotnější jsou lidé pomoci s nákupem rodině, dále pak sousedům či známým, případně i s hlídáním dětí. Pokud by byli přímo požádání, je asi třetina Čechů ochotna pomoci s trasováním kontaktů nebo v nějaké neziskové organizaci pomáhající potřebným," uvedla mluvčí Ipsos Markéta Kneblíková.
Na jaře či na podzim podpořilo svůj oblíbený podnik, divadlo nebo obchod více než 60 procent lidí, nejčastěji mladí do 29 let. Nakupovali například zboží z konkrétního obchodu.
Peníze darovalo 36 procent dotázaných. Nejčastěji přispívají na děti, handicapované a na zvířata. Zhruba polovina z nich přispívá do 500 korun za rok, přibližně čtvrtina 501 až 1000 korun, další více než tisíc korun. Většina lidí přispívá příležitostně. Přibývá těch, kteří posílají peníze převodem na účet. Koronavirus ale bude mít vliv na výši příspěvků, zhruba desetina dárců chce do budoucna přispívat méně.
První prosincový den se celosvětově uskuteční akce Giving Tuesday neboli Dárcovské úterý. Lidé při ní mohou darovat vedle peněz oblečení nebo potraviny. Zapojit se chce až čtvrtina Čechů. Do loňského ročníku se v Česku zaregistrovalo 333 dárcovských výzev a vybralo se téměř 71 milionů korun.
Iniciativa Giving Tuesday vznikla ve světě před sedmi lety jako protipól k předvánoční nákupní horečce. Dárcovské úterý se každoročně slaví v úterý po oslavách amerického Dne díkůvzdání.