Praha - Nová autostráda širším centrem Prahy, kterou staví magistrát z Břevnova přes Stromovku, zasáhne také místa jen několik málo stovek metrů vzdálená od Pražského hradu - na Prašném mostě.
K jejím odpůrcům se přidali archeologové, podle nich stavba může zničit v jejich oboru vzácná naleziště.
V těsné blízkosti rozestavěné autostrády, která vede jen několik stovek metrů od areálu Pražského hradu, přitom nejspíš žili i lovci mamutů. Vzácných památek je na trase možná víc.
Archeologové se obávají, že široká silnice s tunelovým komplexem Blanka bude postavena dříve, než se jim podaří vybraná místa prozkoumat a zdokumentovat. Nejvážnější situace je u Prašného mostu, v okolí Hradčanské a u Špejcharu.
Ačkoli zde už začaly přípravné práce, archeologům se zatím nepodařilo s pražským magistrátem, respektive stavební firmou dohodnout na potřebném průzkumu.
Vzpomínka na lovce mamutů
Před dvěma lety přitom při rekonstrukci Jízdárny Pražského hradu nalezli archeologové opracovaný kel z mamuta a předpokládají, že by podobné památky na lovce mamutů mohly být i zde.
Zatím se však nedočkali žádné odpovědi na svou žádost o uzavření smlouvy, která je nutná pro zahájení výzkumu. Nereagovala stavební firma ani pražský magistrát.
"Žádná odpověď zatím nepřišla," řekl Aktuálně.cz Jan Frolík, vedoucí oddělení záchranných výzkumů Archeologického ústavu Akademie věd.
- Čtěte dále: Za kráter ve Stromovce padlo trestní oznámení
Pražský magistrát ovšem tvrdí, že obavy o zničení archeologických nalezišť nejsou oprávněné. "Je to standardní záležitost. Jakmile tam stavaři na něco narazí, bude se to zkoumat," řekl Aktuálně.cz mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Archeolog Frolík ovšem upozorňuje, že podle archeologického zákona se musí smlouva o výzkumu uzavřít předem. Není možné čekat, až se při stavbě na něco narazí.
Stavba se odkládá. I průzkum
Příznivější situace je pro archeology v okolí křižovatky Malovanka v blízkosti vyústění Strahovského tunelu. Podle zjištěných poznatků by zde mohlo být například středověké pohřebiště z přelomu 9. a 10. století.
"Je tam poměrně velký prostor, který by měl být arecheologicky prozkoumán," řekl Jan Frolík z Archeologického ústavu.
Jenže v této oblasti se hlavní stavbení práce přesouvají až na příští rok, takže zatím nehrozí, že by zde památky mohly být zničeny. "I tak jsme napsali stavební firmě, že uvítáme, pokud tam cokoli budeme moci udělat s předstihem," dodal Frolík.
Pětadvacet, nebo čtyřicet miliard?
Archeologové vypočítali, že na výzkum trasy, kudy povede nová autostráda, potřebují zhruba čtyři miliony korun. Podle zákona je musí uhradit příslušná stavební firma.
V porovnání s celkovým rozpočtem stavby jde o naprosto minimální částku. Tunelový komplex Blanka, který je součástí vnitřního pražského okruhu, má vyjít na 25 miliard korun.
Pražské sdružení Auto*Mat ovšem odhaduje, že se účet za dálniční tunely nakonec vyšplhá až ke čtyřiceti miliardám korun. Vyzvalo proto primátora Pavla Béma k sázce. Pokud Bém prohraje a stavba výrazně podraží, měl by se Bém veřejně omluvit občanům hlavního města.
"Já se nesázím, nejsem gambler, a s výjimkou adrenalinových sportů se nevěnuji hazardu. Nevím o žádných dramatických nárůstech ceny městského okruhu. V případě, že dojde k překročení původního rozpočtu, odpracuji ve prospěch Auto*Matu bezplatně padesát hodin," reagoval primátor Bém.
Kdo sázku vyhrál, se Pražané dozvědí nejdříve v roce 2011, kdy má být zprovozněna severozápadní část okruhu, která vede od křižovatky Malovanka pod Letnou a Stromovkou až na druhý břeh Vltavy v Tróji.