Praha - Kamera zabírá vyšetřovatele, kolem nějž se v zastarale působící kanceláři vrší stohy šanonů. Pak sledujeme přípravu na policejní zásah a střelbu z pušky. To vše doprovází hudba ve stylu soundtracku z bondovky.
Útvar odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) před časem zažádal o vytvoření náborového klipu pro svůj útvar. Na protikorupčním oddělení totiž chybějí lidé a útvar potřebuje své řady doplnit.
Jak velkou personální nouzi musí útvar řešit, není jasné. "Z taktických důvodů přesný podstav našeho útvaru nesdělujeme. Ale můžeme uvést, že jde o jednotky," říká tiskový mluvčí ÚOKFK Jaroslav Ibehej pro Aktuálně.cz.
Videoklip začíná vyšetřováním, pokračuje policejním zásahem, zatčením, výslechem a končí až u soudu. Nevidíme žádné drama, spíš rutinní, monotónní práci. Hromady šanonů podle oslovených policistů působí spíš odrazujícím dojmem. Kritizují i to, že pětiminutový spot působí zastarale.
S tím ale Ibehej nesouhlasí. "Chtěli jsme ukázat reálnou práci na našem útvaru. A to nejen spisy, ale i naše realizace, služební přípravu atd. Nemyslíme si, že by to bylo demotivující. Navíc, obdobná situace je v celém úseku hospodářské kriminality," říká Ibehej.
Některým policistům vadí, že v klipu vystupují sami reální vyšetřovatelé velkých kauz, kteří tak mohou být snáz rozpoznatelní. "Vůbec mi přijde divné, že to můžou vidět všichni lidé na intranetu, a ne jen vybraní policisté, kteří by se o místo na jejich útvaru ucházeli," říká jeden z policistů, které Aktuálně.cz oslovilo.
Vadí mu i to, že v závěru klipu jsou zobrazeni i jeho skuteční kolegové a jejich jména (tuto část Aktuálně.cz nezveřejnilo, pozn. red.). "Prezidium třeba ani nesdělilo, kdo je policistou roku, ale ÚOKFK to do svého klipu dalo," diví se policista.
Hlavní postavou náborového klipu je Gejza Rakaš, který vedl vyšetřování kauzy Opencard. V protikorupční policii slouží už patnáct let a jeho první případ byl vytunelovaný H-System, kdy dostal před soud jeho hlavního aktéra Petra Smetku. "Kolega s natáčením souhlasil. Dospěli jsme k závěru, že by nebylo žádoucí, kdyby video bylo anonymní. Navíc je určeno jen pro interní potřebu," vysvětluje Ibehej.
Video je sice určené pouze pro interní použití, ale v rámci policejního intranetu, kde je video přístupné, si jej může přehrát každý řadový příslušník sboru. Policie ČR má přitom kolem 40 tisíc zaměstnanců.
Náborový klip vyrobilo Zařízení služeb pro ministerstvo vnitra a policie ho neplatila. "Výroba videospotu nestála ani korunu," říká Ibehej.