Týrání seniorů přibývá, denně se objeví nový případ

Domácí Domácí
16. 6. 2012 18:05
V polovině z nich týrá starého člověka jeho rodina
Krizová linka seniorů přijme ročně více jak 12 000 hovorů.
Krizová linka seniorů přijme ročně více jak 12 000 hovorů. | Foto: Jan Langer

Praha - Na 300 nových případů týrání seniorů zaznamenala v roce 2011 krizová telefonní linka "Senior telefon", kterou provozuje občanské sdružení Život 90.

Ve více než polovině z nich šlo o mezigenerační týrání, tedy situaci, kdy je starší člověk psychicky, fyzicky nebo ekonomicky zneužíván svými dětmi nebo vnoučaty.

Jediná bezplatná linka důvěry pro seniory s nepřetržitým provozem přijme ročně více než 12 000 hovorů. Nový případ týrání se objevuje každý den.

Zkušenost s týráním má podle Jana Lormana, ředitele občanského sdružení Život 90, více než pětina Čechů starších 60 let. Většina těchto případů zůstane podle něj utajena, protože oběti mají strach z případných sankcí.

Sociální služby spolku Život 90

SENIOR TELEFON - TELEFONICKÁ KRIZOVÁ POMOC (800 157 157)
Bezplatná linka pro seniory, kteří potřebují poradit v sociální oblasti, mají problémy s úřady, ocitli se v těžké životní situaci, je jim ubližováno. Linka je ale i pro ty seniory, kteří se cítí opuštění, smutní, bez chuti do života.

TÍSŃOVÁ PÉČE AREÍON: Tísňová péče je komplexní sociální služba, jejímž hlavním cílem je snížit zdravotní, sociální a bezpečnostní rizika starších osob a zdravotně postižených lidí.Poskytovatelem služby je dispečink tísňové péče, který monitoruje uživatele v jeho bytě a je s ním v oboustranném spojení. Odborná pomoc je nepřetržitá 24 hodin denně a 7 dní v týdnu.

CENTRUM DENNÍCH SLUŽEB: Realizace služeb pro klienty v průběhu celého roku, v dopoledních i odpoledních hodinách. Cílem Centra denních služeb je pomoc v oblasti soběstačnosti a podpora psychické i fyzické kondice seniorů. Nedílnou součástí je vzdělávání v Akademii seniorů.

ODLEHČOVACÍ A REHABILITAČNÍ CENTRUM: Odlehčovací pobytové a rehabilitační centrum je určeno především seniorům, jejichž funkční stav vyžaduje pečovatelské zajištění a dohled. Služba řeší pomoc rodinám, které z různých důvodů nemohou svým rodinným příslušníkům poskytnout po určitou dobu potřebnou péči. Pečujícím rodinám umožní např. odpočinek, lázně, služební cestu, dovolenou či vlastní léčení v nemocnici.

SOCIÁLNÍ A ODBORNÉ PORADENSTVÍ: Sociální poradenství; právní poradenství, psychologické poradenství, pastorační poradenství, přehled poskytovatelů sociálně zdravotních služeb; informace a poradenství ze sociální oblasti; informace a poradenství z oblasti zdraví; informace a poradenství o vzdělávání seniorů; nabídka divadel, kin, výstav, přednášek, vycházek a jiných akcí; nabídka cvičení a plavání pro seniory; nabídka pro volný čas, cestování a pobytů pro seniory; osobní inzerce pro seniory.

Více informací zde: www.zivot90.cz

"Musíme si uvědomit, že projevy násilí nejsou jen fyzické útoky. Za násilí na seniorech se považuje také psychické týrání, zanedbávání jejich péče a zneužívání peněz a majetku. Velkým problémem je, že utlačovaná osoba se stydí za chování svých dětí a raději se trápí, než aby zveřejnila rodičovské selhání. Bohužel svou roli hraje také malá pozornost, kterou společnost závažnému fenoménu věnuje," říká.

Senioři se týrají i navzájem

Krizová linka Senior telefon také vloni zaznamenala 70 případů, kdy došlo k týrání mezi seniory. Podle vedoucí krizové linky Jany Kosařové není ani tento model nijak neobvyklý.

"Ve stáří mohou eskalovat špatné mezilidské vztahy mezi partnery až do týrání. Senioři se často obávají využít pomoc. V takové situaci je možné bezplatně zavolat na Senior telefon a anonymně sdílet své emoce i probrat možnosti pomoci," vysvětluje Kosařová.

Léčebny zanedbávají péči

Týrání seniorů se ale neodehrává jen v rodinách, ale i v rezidenčních institucích, v ústavech sociální péče, v domovech pro seniory nebo v léčebnách. Podílí se na něm i profesionální pečovatelé.

"Nejčastější formou je zanedbávání péče," upřesňuje Jan Lorman. "Nad poskytovanou péčí v ústavech není dostatečná kontrola, i tady působí strach obětí ze sankcí. Proto je jen velice malá část případů nahlášena. Nejhůře jsou na tom osamělí a křehcí staří lidé, kteří se nedokáží bránit a nemají oporu v rodině. Časté je dehonestující chování mezi obyvateli domovů, formy zastrašování," dodává.

Bezplatná nonstop linka důvěry funguje od roku 1991. Služba je určena pro seniory, kteří potřebují radu nebo se cítí opuštěni i pro osoby, které o seniory pečují. Za rok 2011 se na linku dovolalo 12 078 lidí.

"Nárůst hovorů zaznamenáváme paradoxně v letních měsících, kdy jejich počet narůstá i o více než třetinu. Je to způsobeno jednak Mezinárodním dnem, kdy naši krizovou linku připomínáme, ale toto období je pro seniory také zdrojem depresí, a to i víc než například Vánoce. Senioři v letních měsících více pociťují samotu nebo prázdno po zemřelém blízkém člověku," dodává vedoucí linky Jana Kosařová.

 

Právě se děje

Další zprávy