Praha - Po bezmála dvou letech fungování bodového systému se ukazuje, že na většinu řidičů tento způsob trestu za dopravní přestupky zabírá. Zhruba 86 procent motoristů, kteří někdy dostali trestný bod, už dále "neboduje".
Pouze necelé procento registrovaných řidičů dostalo od úřadů trestné body opakovaně.
"Pro řidiče nejsou ani tak hrozbou pokuty, ale body," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Aspoň jeden trestný bod dostalo do konce května 562 tisíc motoristů, což je necelých devět procent registrovaných řidičů. Ani bodový systém ovšem zcela nezabrání tomu, aby na silnicích umírali lidé. Květen byl zatím nejtragičtějším letošním měsícem - zemřelo 78 osob.
"Počet bodovaných řidičů nepochybně poroste, například v Německu má aspoň jeden trestný bod více než polovina registrovaných motoristů," poznamenal Hanzelka.
Body dostávají hlavně mladí
Nejvíce řidičů - 37 procent - má na svém kontě dva body. Osmdesát procent šoférů nemá více než čtyři body.
"Maximum dvanácti bodů zatím dostalo 9 052 řidičů," řekl mluvčí Hanzelka. Dodal, že jako nejproblematičtější se ukazují mladí řidiči. Nejvíce, tedy dvanáct bodů dostali motoristé, kterým bylo 21 let. Za nimi následují řidiči ve věku 24, 23 a 22 let.
"Největší skupina dvanáctibodových řidičů dostala řidičský průkaz v roce 2004," poznamenal Hanzelka.
Řidičák na zkoušku? Prozatím odloženo
Expertní komise, která pro ministerstvo dopravy připravuje návrhy na úpravu dopravních předpisů a trestů za jejich porušení, se přitom původně zabývalo i nápadem, jestli mladým šoférům nedat řidičský průkaz dočasně, tzv. na zkoušku. Nakonec ale tento bod z jednání odborníků vypadl.
Komise se totiž zabývá pouze zákonem o silničním provozu, vydávání řidičáků ovšem upravuje zákon o autoškolách.
"K řidičským průkazům na zkoušku se dostaneme někdy později," konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Hanzelka.
Komise chystá změnu bodů
Expertní komise ovšem chystá úpravu bodového systému. Například řidiči, kteří odbočují, předjíždějí nebo jezdí z pruhu do pruhu bez zapnutého blikače, by mohli úřady trestat dvěma trestnými body.
U některých dopravních přestupků navrhují experti zvýšit bodový trest. Například za nezastavení před přechodem pro chodce by už neměly být tři body, ale čtyři.
Experti naopak navrhují, aby se nedávaly trestné body za jízdu ve dne bez světel, za neoprávněné použití oranžového majáku a za nedodržení zákazových či příkazových značek, tedy například zákaz vjezdu nebo příkázaný směr jízdy. Ve všech případech ovšem zůstanou za přestupky pokuty.