Ostrava - Vyšetřovatelé tragické srážky tramvají v Ostravě už dali dohromady předběžný scénář, jak se neštěstí, při něž zahynuli tři lidé, stalo.
Vyšetřovatelé byli na místě nehody už časně ráno a mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neuser řekl, že hlavní příčinou je to, že selhal jeden z řidičů havarovaných tramvají. Nepočkal na zastávce, až se mine s protijedoucím vozem a vjel navzdory zákazu na jednokolejnou trať.
Generální inspektor Roman Šigut pak v České televizi uvedl, že jedna z tramvají před srážkou jela rychlostí mírně přesahující 60 kilometrů v hodině.
Z fotografií záchranářů je totiž zřejmé, že se vozy do sebe zaklínily až do hloubky několika metrů.
Šigut televizi také řekl, že oba vozy byly technicky v pořádku, krátce před neštěstím řidiči brzdili, jak měli.
"Smutné je, že se ten den jednalo o poslední křižování tramvají na této trati," dodal pak mluvčí Neuser. Šigut v televizi doplnil, že jde o největší tramvajové neštěstí, jaké kdy Drážní inspekce vyšetřovala.
Čtěte více: Srážka tramvají v Ostravě: Zemřeli tři lidé
Případ řeší policie
Policie už oznámila, že řidiče tramvaje jedoucího směrem od Vřesiny začala vyšetřovat kvůli podezření, že spáchal trestný čin.
"Policie ho podezírá z trestného činu obecného ohrožení," řekla Aktuálně.cz mluvčí ostravské policie Miroslava Michálková Šálková. "Zatím ale nebyl nikdo obviněn," dodala.
Řidiči, který je v nemocnici, hrozí odnětí svobody až deset let.
Město analyzuje, jak bude odškodňovat
Ostravský primátor Petr Kajnar České televizi řekl, že město zaplatí za neštěstí odškodné.
Neřekl však přesně, jak bude odškodnění vysoké, uvedl jenom, že si magistrát nechal udělat analýzu, jak by měl postupovat.
Samotnou nehodu komentoval jen obecně. "Nikdy jsem nevěřil, že by se něco takového mohlo stát," řekl televizi.
Z obrazovky slíbil, že dopravní podnik zvýší zabezpečení tratí.
Co řeknou černé skříňky
Trať totiž nebyla podle mluvčího Drážní Inspekce Zdeňka Neusera proti selhání člověka zabezpečená, takže srážce nemohlo po řidičově chybě nic zabránit.
"Takové řešení se teď ukazuje jako ne zcela ideální," uvedl mluvčí pro Český rozhlas.
Náměstek ředitele Dopravního podniku František Kořínek v televizi uvedl, že Drážní inspekce jiné zabezpečení, než bylo, pro provoz trati nevyžadovala. Stejně jako primátor slíbil, že do budoucna se zajištění nepřehledného úseku změní.
Inspektoři už vybrali obsah záznamových zařízení obou vozů.
Ty by měly zpřesnit nynější odhady, jakou přesnou rychlostí tramvaje před srážkou jely a jak silný byl tedy náraz.
Miminko z havarované tramvaje
Při nehodě zahynuli dva starší manželé a čtyřleté dítě. Žena z manželského páru přitom zemřela krátce po převozu do nemocnice.
V ostravských nemocnicích - ve fakultní nemocnici a v městské nemocnici - nyní leží sedmnáct lidí. O těžce zraněné pečují lékaři fakultní nemocnice. Je mezi nimi i jeden z šoférů, který má podle mluvčí Marie Dlabalové těžká zranění a navíc je na tom psychicky špatně.
Česká televize uvedla, že jeden ze zraněných je v kritickém stavu, dalšímu musela být amputována končetina.
Mezi zraněnými byla totiž těhotná žena, u níž lékaři zasáhli tak, že provedli předčasný porod císařským řezem. Na svět tak přivedli zdravou holčičku Nikolku, která váží jen 1980 gramů.
Linka číslo 5
Linka číslo 5, jejíž dvě tramvaje se čelně střetly, nejezdí po klasické městské trati. Jednokolejná trasa totiž spojuje s Ostravou několik obcí na západ od města směrem na Opavu.
Převážná část trati vede v polích a lesem směrem na obce Vřesina, Krásné Pole, Dolní Lhota, Čavisov a Kyjovice. Neštěstí se stalo asi dva kilometry od okraje Ostravy poblíž Vřesiny.
Mluvčí moravskoslezských hasičů Petr Kůdela Aktuálně.cz řekl, že tramvaje už stojí oddělené od sebe na kolejích.
Až se vozy podaří odbrzdit, tak budou odtaženy do Dopravního podniku. Během neděle nebo pondělí se pak má sejít komise, která provede technickou prohlídku obou vozů.
"Na místě už v tuto chvíli pomáhají pouze dobrovolní hasiči," doplnil Kůdela.