Ťok se zlobí na vedení Českých drah kvůli protahujícímu se prodeji stovek budov

Luboš Kreč Lucie Stuchlíková Luboš Kreč, Lucie Stuchlíková
22. 3. 2016 0:00
Jeden státní moloch, České dráhy, má převést stovky budov a nádraží na jiný státní moloch, Správu železniční a dopravní cesty. Jenže transakce se komplikuje, brzdí ji dráhy, které by chtěly dostat víc peněz. Ministr dopravy Dan Ťok už pohrozil jejich představenstvu a dozorčí radě, že pokud do léta operaci neschválí, nechá je vyměnit.
Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO.
Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministru dopravy Danu Ťokovi dochází trpělivost s tím, jak se protahuje jednání o převodu stovek domů a nádražních budov z majetku Českých drah na jiný státní podnik - Správu železniční dopravní cesty. Transakce měla být hotová už loni, nyní je na stole nový termín, a to polovina letošního roku.

"Buď se to převede za stávajícího složení představenstva a dozorčí rady Českých drah, nebo v jiném složení, ale převede se to," prohlásil Dan Ťok v rozhovoru pro úterní Hospodářské noviny.

A dodal: "Mám k tomu jednoduché stanovisko. Převod nádraží iniciovaly České dráhy už před několika lety. Že za to chtěly dostat sedm až deset miliard, bylo jejich přání, ale mimo realitu."

Nyní mají za převod dostat asi 3,2 miliardy, což se jim ale nelíbí a akci protahují.

České dráhy, dlouhodobě provozně ztrátový podnik, přitom peníze potřebují, mimo jiné na umoření mnohamiliardových dluhů z minulosti. Pokud se nádraží a domy z jejich majetku vydělí, bude možné čerpat dotace na jejich rekonstrukce. "Ve státním fondu máme nachystanou víc než miliardu," upřesnil Ťok.

Tisíce zájmů

Důvodem, který celou operaci komplikuje a zdržuje, jsou prý zákulisní politické zájmy. Ačkoli je převod domů v podstatě nudná, byť rozsáhlá účetně-právní operace, je o ni podle Ťoka čilý zájem: "Je to velké politikum. Jsou tam tisíce zájmů. Domy a prostory na nádražích má někdo pronajaté, jsou tam různé stánky, v balíku je i vyvěšování reklamy na nádražích. Všichni chtějí vědět, jak to bude. Někdo, kdo může, to blokuje, někdo jiný neblokuje..."

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1 600 objektů, z nichž zhruba 1 000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Ta by měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC.

Nádraží se mají na SŽDC převést mimo jiné proto, že správce kolejí na jejich rekonstrukce může z EU získat víc peněz než dopravce. Převod se má týkat zhruba tisícovky nádraží, převedena ale nebudou všechna. Vyhne se těm, kde jsou komplikované vlastnické vztahy, což je třeba příklad Masarykova nádraží v Praze nebo brněnského nádraží.

 

Právě se děje

Další zprávy