Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Na místě je nejméně jeden mrtvý a 60 až 80 zraněných.

Tísňové linky: 80 procent proseb o pomoc je vymyšlených

pra
28. 2. 2008 13:15
V porovnání s EU Češi o lince 112 ví
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Tísňové linky 112 a 150 loni přijaly přes 4,6 milionu hovorů. Až v 80 procentech bylo však volání na linku 112 plané -buď šlo o omyl, nebo volající oklamal záchranáře záměrně. 

Denně hasiči na tísňových linkách přijali zhruba 12 770 volání, tedy asi 532 volání za hodinu. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru dnes také uvedlo, že volání na zmíněné linky oproti roku 2006 ubylo - o více než jeden milion.

Snížil se hlavně počet hovorů, při nichž si volající událost vymysleli. I tak ale připadla zhruba na 29 telefonátů jen jedna událost, při níž hasiči vyjížděli k zásahu.

Za zneužité linky třeba zablokování mobilu

Foto: Aktuálně.cz

Přestože operátoři linky 112 naprostou většinu zlomyslných volání rozpoznají, vyjížděli loni hasiči k 570 případům, které se nakonec ukázaly jako ty, při nichž byla linka úmyslně zneužita.

"Lidé by si měli uvědomit, že při volání na tísňovou linku 112 není nikdo anonymní. Vyspělá technologie linky 112 umožňuje nejen zjistit přesně místo, odkud dotyčný volá, ale i jeho číslo, volajícího lze identifikovat dokonce  i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty. Navíc veškeré hovory jsou nahrávány," uvedl , ředitel odboru operačního řízení Hasičského záchranného sboru Luděk Prudil.

Za zneužití tísňové linky stanoví zákon o elektronických komunikacích pokutu až do výše sto tisíc korun. Hasiči však budu usilovat o to, aby se sankce zpřísnily. 

Navrhují také další kroky proti vymyšleným telefonátům - například vyřadit z provozu telefon, z jehož čísla se opakovaně generuje větší množství zlomyslných volání.

Největší nápor na linky: orkán Kyrill

Většinu volání, téměř čtyři miliony, lidé směřovali na jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Tradiční hasičskou linku 150 vytočilo jen přes sedm set tisíc volajících.

Na linku 112 lidé volali nejvíce v Moravskoslezském kraji, naopak nejméně v kraji Vysočina.

Nejvíce hovorů přijali operátoři na lince 112 v lednu, kdy zasáhl orkán Kyrill. Během dvou nejhorších dnů linky přijaly na 49 tisíc volání. Naopak na telefonáty nejklidnějším bylo září.

O 112 Češi vědí lépe než většina Evropanů

O existenci tísňového čísla 112, na které se mohou lidé v nouzi obrátit ve všech státech EU, jsou Češi podle celoevropského výzkumu Eurobarometr dobře informováni.

Foto: Aktuálně.cz

Na linku 112 si při odpovídání na otázku, zda dokáží spontánně jmenovat tísňovou linku, která zajišťuje přístup k záchranným složkám kdekoliv v EU, vzpomnělo 52 procent českých respondentů.

Jde tak o třetí nejlepší výsledek v EU po Polsku a Lucembursku. Třeba v Řecku si na linku 112 při stejné otázce vzpomnělo jen 4 procenta respondentů, v Itálii a Velké Británii jen 6 procent. Unijní průměr byl 22 procent.

Jednotné evropské číslo tísňového volání  112 je projektem Evropské unie. O jeho zavedení  ve všech členských státech EU rozhodla už v roce 1991 Rada Evropských společenství a má fungovat souběžně se stávajícími národními čísly tísňového volání.

 

Právě se děje

Další zprávy