Taxikář prohrál, brát za 7 kilometrů 392 korun se nesmí

Tomáš Fránek
18. 11. 2009 14:11
Bohatá klientela nedává právo žádat nehoráznou cenu, rozhodli soudci
Ceník jízdného pražského taxikáře Zdeňka Ponerta.
Ceník jízdného pražského taxikáře Zdeňka Ponerta. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Pražští taxikáři jsou povinni dodržovat ceny, které jim stanovil magistrát bez ohledu na to, kolik investovali do svých vozů a jakou klientelu přepravují.

A pokud svými cenami výrazně překročí strop stanovený magistrátem, musí počítat s tím, že přijdou o licenci. Lidé totiž mají nárok na kvalitní služby a nemusí za ně platit předražené ceny.

Nejvyšší správní soud tak rozhodl spor jednoho z pražských taxikářů s Ministerstvem dopravy, které mu odebralo licenci.

Dělám dobré jméno Praze

Ministerstvo taxikáře potrestalo kvůli výraznému předražení jízdného dvouletým distancem, během nějž nemá nárok na průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby. Bez tohoto dokladu se za volat vozu se znakem taxi nesmí.

Taxikář přišel o průkaz na základě kontroly, při které se zjistilo, že si za sedm kilometrů a patnáct minut jízdy naúčtoval 392 korun. "Kontrolovaný řidič překročil maximální výši jízdného v taxislužbě na území Prahy o 272 korun," rozhodl pražský magistrát.

Kontrolovaný se ovšem bránil tím, že si naúčtoval jenom oprávněné náklady. "Značnou část mých zákazníků tvoři zahraniční turisté. Ceny stanovené magistrátem neodpovídají vytíženosti vozidel taxi, nereálné jsou i ceny nafty a pořizovací ceny vozidel," uvedl taxikář v odvolání úřadům a v žalobě, kterou na ministerstvo dopravy podal.

Podle taxikářova názoru tím, že nabízí kvalitní služby, ze které zákazníci zaplatí přiměřenou cenu, dělá "dobré jméno Praze".

Ministerstvo dopravy ale potvrdilo, že ceny stanovené magistrátem platí bez ohledu na to, jak velkým nebo silným vozem taxikář jezdí. "Cenová regulace je v této oblasti podnikání zcela na místě, neboť v době, kdy nebyly stanoveny maximální ceny, docházelo ze strany dopravců v důsledku neexistence skutečně tržního prostředí k neúměrnému předražování této služby," uvedli zástupci ministerstva.

Všichni mají nárok na dobré služby

A to také potvrdil Nejvyšší správní soud. Ten rozhodl, že regulované ceny platí bez rozdílu pro všechny taxikáře. "Argumentace, že jeho zákazníky tvoří zejména zahraniční klientela a podnikatelé, kteří mají vysoké nároky na "jakost" poskytované služby, je zcela nepřípadná," rozhodl senát Nejvyššího správního soudu vedený soudcem Radanem Malíkem.

Podle soudců i zákazník z Česka upřednostní jízdu v novém autě před vozidlem starým a zanedbaným. "Z toho však nelze vyvozovat závěr, že provozovatel kvalitnějšího vozidla je oprávněn svévolně účtovat zákazníkovi cenu vyšší, než je úředně stanovená maximální cena," uvedli soudci.

Argument, že svými kvalitními i když dražšími službami taxikář dělá dobré jméno Praze, soudci neuznali. "Všichni zákazníci taxislužby mají nepochybně oprávněné očekávání, že jim bude poskytnuta služba na určité úrovni a v určité kvalitě (například že nebudou nuceni přepravovat se ve vozidle nesplňujícím bezpečnostní požadavky či ve vozidle znečištěném), aniž by za tento komfort měli platit předražené jízdné," rozhodl soud.

Čtyřicet procent mimo zákon

Spory o regulaci cen taxíků v Praze se vedou dlouhodobě. Před dvěma roky Městský soud v Praze rozhodl, že řidič taxislužby si může účtovat vyšší cenu, než v Praze nařizuje magistrátní vyhláška. Konečný verdikt ale zatím nepadl, cenový spor také řeší Nejvyšší správní soud.

Kvalita a ceny pražské taxislužby patří mezi největší problémy, na které si stěžují zahraniční turisté.

To, že taxikáři často porušují předpisy potvrzují to kontroly České obchodní inspekce, která v druhém čtvrtletí zkontrolovala 144 řidičů taxislužby po celé zemi. U devětapadesáti z nich, tedy ve čtyřiceti procentech případů, zjistili inspektoři porušení právních předpisů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Facebook zvýšil čtvrtletní zisk, tržby překonaly očekávání. Dařilo se i Amazonu či Googlu

Americká společnost Facebook, která provozuje stejnojmennou sociální síť, ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšila čistý zisk o zhruba 29 procent na 7,85 miliardy dolarů (184 miliard Kč). Oznámila to dnes firma. Její tržby překonaly očekávání analytiků, protože nárůst využívání internetu v době koronavirové krize podpořil její příjmy z reklamy.

Tržby americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetové firmy Google, stouply ve třetím čtvrtletí meziročně na 46,17 miliardy dolarů (bilion Kč) ze 40,5 miliardy dolarů, což znamená návrat k růstu. Překonaly odhady analytiků, když se díky přílivu inzerentů dařilo kanálu YouTube, ale i cloudovým službám.

Tržby internetového prodejce Amazon stouply ve třetím čtvrtletí o 37 procent na 96,15 miliardy dolarů (2,3 bilionu Kč) a překonaly odhady. Firma dnes sdělila, že čeká díky pokračování pandemie, kvůli níž mnoho lidí přesouvá nákupy na síť, meziroční růst mezi 28 a 38 procenty i v aktuálním čtvrtletí. Zisk se ztrojnásobil na 6,3 miliardy dolarů (147,7 miliardy Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy