Tajné dodatky k mýtu: Chyby pod tlakem arbitráže

Petr Holub
22. 10. 2007 11:30
Projekt zpoplatnění silnic se prodražuje

Praha - Tajný dodatek, který firmě Kapsch bez výběrového řízení zajistí další zakázky spojené s výstavbou mýtného systému v Česku, by měl ministr dopravy Aleš Řebíček podepsat do konce října.

Podle odborníků se manévrovací prostor státu v celém příběhu zužuje - kvůli sérii chyb, které se kolem zakázky odehrály.

K ústupkům pro Kapsch je tak vláda vpodstatě nucena, upozorňuje dopravní odborník Ivo Rýc ze společnosti Econsult.

Historie mýtného

Listopad 2005

Ministr Šimonovský vybral v soutěži firmu Kapsch. Ostatní, i lacinější nabídky vyřazeny z formálních důvodů. Systém má stát 22 mld.

Březen 2006

ÚOHS odmítl stížnosti na průběh tendru, Kapsch může začít stavět. Termín spuštění mýta: leden 2007.

Červen 2006

Šimonovský uzavřel první dodatek - Kapsch může stavět brány na silnicích 1. tř. až do června 2007. Stihne-li termín pro dálnice, dostane navíc odměnu.

Prosinec 2006

Nový ministr Řebíček uzavírá s Kapschem druhý dodatek. Snižuje odměnu a zvyšují sankce z prodlení.

Leden 2007

Kapsch spouští mýto na tisíci km dálnic a R-silnic.

Únor 2007

Řebíček a Kapsch domlouvají druhou část stavby. Na silnicích 1. tř. má být z 80 % satelitní systém, z 20 % digitální, a to od ledna 2008. Z dohody později sejde. Sněmovna zřizuje kvůli smlouvě s Kapschem vyšetřovací komisi.

Červen 2007

Řebíček oznámil, že v lednu 2008 bude mýto na 200 km silnic 1. tř. V lednu 2009 pak satelit ohlídá zbylých 800 km silnic (a zřejmě i silnice 2. a 3. tř).

Srpen 2007

ÚOHS rozhodl, že první dodatek ke smlouvě byl nezákonný. Vláda schvaluje plán vzniku jiného - třetího - dodatku: Firma postaví brány na všech budoucích dálnicích a bude analyzovat získaná data.

Říjen 2007

Očekáván několikrát odložený podpis třetího dodatku.

"Uzavřením třetího dodatku se uzavřou všechny dosavadní diskuse o mýtném, které se točí kolem dodatku číslo jedna, zvolených technologií a výběru Kapsche. Vzhledem k tomu, že již žádný další tendr na nějaký satelitní, hybridní či jaký systém nebude, pro ministra tento obchodní případ skončí," vysvětluje motivaci Rýc.

Stát podle něho musel vyjít Kapschi vstříc už z toho důvodu, že smlouvu nemohl zrušit pod hrozbou mezinárodní arbitráže.

"Pokud není smlouva naplňována, děje se tak jednoznačně vinou státu," upozorňuje expert. Připomíná tak průtahy při stížnostech neúspěšných konkurentů Kapsche i usnesení Topolánkovy vlády z listopadu 2006, které doporučuje smlouvu změnit ještě předtím, než se ukázalo, že Kapsch má zdržení.

Mýto jako neúspěch

Pochybnosti o tajném třetím dodatku smlouvy jsou pouze další součástí obsáhlé kritiky, která zavedení mýtna stíhá. Jakkoli to firma i stát odmítají, někteří dopravní experti zpochybňují funkčnost celého systému.

"Pokud jakýkoli řídící systém spotřebuje víc než 15 procent na svůj provoz, tak je špatný," říká ředitel české pobočky poradenské firmy Mott&MacDonald Jiří Petrák.

Příjem z mýtného se letos čeká někde kolem 6 miliard korun, státní rozpočet však předpokládá výnos 2,8 miliardy. Zbylé peníze jdou společnosti Kapsch.

Podle Petráka navíc zavedení mýtného zhoršilo stav na českých silnicích. "Je hrozně negativní, že vyhnal kamiony z dálnic na silnice nižších tříd," upozorňuje expert. Těžké vozy, které se vyhýbají mýtu, likvidují okresní silnice. Jejich stav je na mnoha místech výrazně horší, než počátkem roku.

Příkladem úporného boje obyvatel menších obcí s projíždějícími kamiony jsou Dolní Břežany u Prahy, které zakázaly průjezd vesnicí.

S názorem, že politici neřeší reálný dopravní problém, ale pohybují se ve virtuálním světě vytvořeném technologickými lobbisty, souhlasí také Ivo Rýc: "Toto vedení ministerstva nemá pro mýto žádnou strategii, nelze ani říci, že realizuje nějaké dlouhodobé záměry."

Zákon umožňuje leccos

Nečitelný postup vlády jednoznačně odsuzuje David Ondráčka z Transparency International: "Není vůbec logické, že se dodatek smlouvy tají. Nejde přece o strategické záležitosti, ani se tím nemůže pomoci konkurenci Kapsche."

Ondráčka se podivuje, proč vláda zvolila důvěrné jednání s firmou Kapsch ve chvíli, kdy poslanecká komise vyšetřuje způsob, jak výběrové řízení na mýtný systém v roce 2005 vlastně proběhlo.

Přesto podle Ondráčky kabinet - paradoxně - neporušuje zákon o veřejných zakázkách. Norma nepočítá s tím, že by stát ke smlouvám přidával významné dodatky, a tudíž je ani výslovně nezakazuje.

Rozpor se zákonem by mohl zjistit pouze Ústav pro ochranu hospodářské soutěže, který nedávno zrušil první dodatek ke smlouvě s Kapschem.

V případě třetího dodatku jsou jeho úředníci opatrnější: "Rozhodnutí, zda dodatek je či není v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, je možné učinit pouze v rámci správního řízení," vysvětluje mluvčí Kristián Chalupa.

Antimonopolní úřad už oznámil, že obecně nemá proti dalším dodávkám od Kapsche námitky. Chalupa předpokládá, že ministerstvo dopravy vybere dodavatele satelitní sítě v novém výběrovém řízení. Při něm je možné oslovit pouze jedinou firmu, pokud proto zadavatel uvede dostatečné technické důvody.

 

Právě se děje

Další zprávy