Tajný dodatek o mýtu: Další obří zakázky pro Kapsch

Petr Holub
22. 10. 2007 11:38
Další zakázky pro firmu bez výběrového řízení
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Ministr dopravy Aleš Řebíček má do konce října podepsat tajný dodatek ke smlouvě o mýtném systému, jímž by se stát zavázal k dodatečným výdajům za celý projekt.

Pokud tak Řebíček skutečně učiní, získá Kapsch novou rozsáhlou zakázku bez výběrového řízení.

Historie mýtného

Listopad 2005

Ministr Šimonovský vybral v soutěži firmu Kapsch. Ostatní, i lacinější nabídky vyřazeny z formálních důvodů. Systém má stát 22 mld.

Březen 2006

ÚOHS odmítl stížnosti na průběh tendru, Kapsch může začít stavět. Termín spuštění mýta: leden 2007.

Červen 2006

Šimonovský uzavřel první dodatek - Kapsch může stavět brány na silnicích 1. tř. až do června 2007. Stihne-li termín pro dálnice, dostane navíc odměnu.

Prosinec 2006

Nový ministr Řebíček uzavírá s Kapschem druhý dodatek. Snižuje odměnu a zvyšují sankce z prodlení.

Leden 2007

Kapsch spouští mýto na tisíci km dálnic a R-silnic.

Únor 2007

Řebíček a Kapsch domlouvají druhou část stavby. Na silnicích 1. tř. má být z 80 % satelitní systém, z 20 % digitální, a to od ledna 2008. Z dohody později sejde. Sněmovna zřizuje kvůli smlouvě s Kapschem vyšetřovací komisi.

Červen 2007

Řebíček oznámil, že v lednu 2008 bude mýto na 200 km silnic 1. tř. V lednu 2009 pak satelit ohlídá zbylých 800 km silnic (a zřejmě i silnice 2. a 3. tř).

Srpen 2007

ÚOHS rozhodl, že první dodatek ke smlouvě byl nezákonný. Vláda schvaluje plán vzniku jiného - třetího - dodatku: Firma postaví brány na všech budoucích dálnicích a bude analyzovat získaná data.

Říjen 2007

Očekáván několikrát odložený podpis třetího dodatku.

Rozšíří se tak smlouva, podle níž Rakušané za 22 miliard korun vybudují a budou do roku 2017 provozovat mýtný systém na českých silnicích.

Již třetí dodatek smlouvy s Kapschem má Aktuálně.cz k dispozici. Na to, že podobný dokument existuje, upozornil týdeník Euro už v srpnu, kdy vláda tajný dokument projednala.

Dokument: Co přesně stojí v třetím dodatku smlouvy si přečtěte ZDE

Odměna za zpoždění

Dodatek připouští, že Kapsch nemusí vybudovat mýtné brány na osmi stech kilometrech silnic první třídy. Stačí, když brány budou stát od ledna 2008 na dvou stech kilometrech. V samotné smlouvě se přitom Kapsch zavázal, že mýto na všech silnicích první třídy zavede už od ledna 2007.

I když rakouská firma smlouvu nedokázala splnit, dostane možnost vybudovat další brány na tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic, které se mají začít stavět v příštích deseti letech.

Ze smlouvy vyplývá, že za mýtné brány český stát zaplatí přinejmenším stejnou částku, jakou slíbil v původní smlouvě. Velmi pravděpodobně však bude vyšší, protože mýtné brány mají hlídat delší silniční úseky a zakázka se navýší o inflaci.

Služby navíc: I známky, software...

V dodatku navíc ministr Řebíček objednává od Kapsche i další služby. Rakušané by měli dodávat elektronické dálniční známky i pro menší nákladní a osobní automobily, zároveň využít informace z mýtných bran k vybudování systému řízení tuzemské dopravy.

Na zakázku ministerstva mají připravit software, který by umožnil, aby systém mýtných bran mohl komunikovat se satelitním systémem. Ten by měl vybírat mýto už od roku 2009 na silnicích nižší kategorie.

Ministr dopravy na jedné straně nerozšiřuje zakázku pro Kapsch o výstavbu satelitního mýtného systému, v preambuli třetího dodatku to však slibuje: "S přihlédnutím k prioritnímu požadavku Objednatele na plnou kompatibilitu a funkčnost celého Systému výkonového zpoplatnění, je poptávané dodávky schopen dodat pouze stávající Dodavatel."

Tajný dodatek, tajné peníze

Pokud se zmíněné záměry uskuteční, může jít o zakázku, která bude nakonec několikrát dražší, než dosud domluvených 22 miliard.

Konkrétní finanční částky ministerstvo i Kapsch nadále tají. "Až bude dodatek podepsán, oznámíme to obecně, nikoli exkluzivně jednomu médiu," vysvětluje mlčenlivost mluvčí ministra Řebíčka Karel Hanzelka.

Stejně odpovídá i David Šimoník z Kapsche: "Jednání o dodatku k smlouvě o mýtném stále probíhají. Byli jsme právníky upozorněni, abychom se v této fázi k žádným konkrétním věcem nevyjadřovali s ohledem na standardní obchodní zvyklosti."

 

Právě se děje

Další zprávy