Praha - Každoroční přetahování mezi pražským magistrátem a Dopravním podnikem Praha o výši účelové dotace na pokrytí tak zvané prokazatelné ztráty, které se letos vyhrotilo až v hrozbu stávky odborářů, skončí. Těsně před podpisem je totiž podle zjištění deníku Aktuálně.cz smlouva, která zajistí provoz pražské MHD na deset let dopředu.
Kontrakt dokonce předpokládá, že by DPP měl vykazovat zisk.
"Dolaďují se poslední detaily. V zásadě zbývají dva poslední sporné body, o kterých se ještě jedná. Do prosince však podle nové evropské legislativy musí být taková smlouva uzavřena, protože jinak budou platby magistrátu považovány za v zásadě veřejnou podporu," sdělil deníku Aktuálně.cz vysoce důvěryhodný zdroj obeznámený s jednáními o novém kontraktu.
Jak se bude počítat zisk
Od prosince začíná platit evropská norma (konkrétně nařízení Evropského parlamentu a Rady EU), která upravuje provozování veřejné dopravy. A podle ní má provozovatel této veřejné služby nárok mimo jiné i na přiměřený zisk.
Právě ten je jedním ze sporných bodů mezi Dopravním podnikem a organizací ROPID (tedy objednatelem služeb od všech dopravců Pražské integrované dopravy). ROPID operuje takzvanou černou nulou, zatímco DPP se brání, že by mu tak nezbylo ani na nutné investice do obnovy vozového parku.
Podle informací, které má deník Aktuálně.cz k dispozici, směřuje dohoda k tomu, že by se přiměřený zisk vypočítával pomocí váženého průměru nákladů na kapitál, tedy veličiny, která podle ekonomů zajišťuje podniku takový výdělek, aby byl schopen udržovat hodnotu svých aktiv přibližně na stejné úrovni.
Změna pravidel financování
Druhým problematickým bodem je požadavek ROPIDu, aby mohl flexibilně upravovat každoročně požadavky na výkon MHD o plus minus pět procent. DPP chce větší stabilitu.
"Určitě se dospěje k dohodě, ta jednání nejsou nijak vyhrocená," míní zdroj blízký magistrátu, který je jak stoprocentním vlastníkem DPP, tak nadřízeným orgánem ROPIDu.
Desetiletá smlouva především změní systém financování DPP, který je kamenem úrazu současné krize. Dosud magistrát na podzim stanovuje výši dotace, která má DPP kompenzovat provozování nevýnosných linek, které jsou však nutné pro komfortní zajištění dopravní obslužnosti Prahy.
Linky, a tím tedy náklady dopravního podniku, ale objednává organizace ROPID, která je příspěvkovou organizací magistrátu. Ta však o penězích vůbec nerozhoduje. Proto došlo letos k patové situaci - magistrát stanovil dotaci na sedm miliard korun a ROPID objednal služby, takže předpokládaná prokazatelná ztráta byla devět miliard.
Jak už dříve uvedl deník Aktuálně.cz, nakonec není rozdíl necelé dvě miliardy, ale ke konci roku se vyšplhá ještě o půl miliardy výš.
Díky nové evropské legislativě se tento "trojúhelník" srovná v úsečku. Magistrát dá peníze ROPIDu, který si za ně objedná služby DPP.