Suchánkova záchrana anonymních akcií. Komu pomůže?

Jakub Novák
10. 2. 2013 6:00
Anonymní akcie jsou v Česku populární. Podívejte se, komu by jejich zachování prospělo
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Česká republika se tento týden díky hlasování Poslanecké sněmovny přiblížila zrušení anonymních akcií.

Zmařit tento záměr může pozměňovací návrh, který ve druhém čtení předložil předseda rozpočtového výboru Pavel Suchánek z ODS. Podle něj by sice všechny nově vydané akcie měly být na jméno, u těch současných by však anonymita zůstala.

To může pomoci mnoha českým firmám, u kterých je tato vlastnická forma oblíbená.

Mezi společnostmi, které by Suchánkovi mohly být vděčné za zachování anonymity, jsou například majitelé čtyř fotovoltaických elektráren, které se svou velikostí řadí k deseti největším v Česku.

To se týká například i té výkonem vůbec největší - fotovoltaické elektrárny Czech Vepřek, vlastněné firmou FVE Czech Novum, jejímiž vlastníky jsou z 63 % firma Decci s akciemi na doručitele a z 37 % firma Berlanga Uzbekistan se sídlem v Amsterdamu.

Další takovou elektrárnou s nevyjasněnou vlastnickou strukturou je solární elektrárna v Uherském Brodě, vlastněná společností Divalia.

Ta má akcie na majitele a podle obchodního rejstříku je od 10. února 2010 jejím jediným akcionářem firma Milplace, která má rovněž anonymní akcionáře.

Některá z velkých fotovoltaických zařízení však ještě poměrně donedávna byla vlastněna firmami s akciemi na doručitele. Jedním z takových příkladů je FVE Ralsko Ra 1 - jejího majitele, firmu 3 L invest, totiž vlastnila společnost eEnergy Ralsko, kterou ale nakonec koupila společnost ČEZ.

K dalším vděčným firmám by mohly patřit mnohé ze stavebních společností, některé dřevařské firmy, nebo také prodraženými dodávkami proslulá společnost Kardio Port, která bohatne za zprostředkovávání dodávek zdravotnického materiál do pražského IKEMu.

Mnohé z těchto firem v minulosti zbohatly na veřejných zakázkách; seznam těch nejúspěšnějších v minulosti vyšel například v rámci projektu zIndex.

Ze seznamu "TOP 30" anonymních výherců veřejných soutěží z let 2007 až 2010 jsou sice již některé v likvidaci a některé svou strukturu již zprůhlednily, ale většina přesto dává přednost zachování dosavadního stavu.

Mezi ně patří například dřívější jednička celého žebříčku - severočeská společnost EDS holding, která však od loňského roku vystupuje pod novým názvem Salema Construction, společnost Energetické a dopravní stavby (za níž stáli například kmotři ODS Patrik Oulický či Alexandr Novák), Královopolská Ria nebo Lesy Pelhřimov.

Nic není ztraceno

V případě schválení zákona, který mají na stole poslanci a který poslali ve středu do třetího čtení, usilujícího o skončení současné praxe (jež je kromě Česka běžná jen na Nauru a Marshallových ostrovech) by tak těmto firmám ubyla jedna z možností, jak skrýt své skutečné vlastníky.

Těmto a dalším by přesto určité možnosti, jak zákon obejít, zbyly - jde například o přesun vlastníka firmy například na Kypr či do Nizozemí, kde je potom výrazně hůře dohledatelný.

Podívejte se: Rok a půl po Toskánku přišla akce v Dubaji

Pokud by Suchánkův návrh v závěrečném hlasování prošel, "využili" by ho i podnikatelé s vazbami na poslance ODS.

Například Stanislav Matoušek, který měl být původně účastníkem Suchánkova výletu za golfem do Dubaje, se podle obchodního rejstříku angažuje ve společnosti, jejíž vlastníci jsou skrytí za akciemi na doručitele.

Matoušek je totiž jednak jednatelem karlovarské společnosti EX - IM Trade Company, tak také údajným držitelem anonymních akcií jejího 100% vlastníka, společnosti Richmond.

Firma Richmond, která v Karlových Varech provozuje stejnojmenný parkhotel, má akcie na doručitele od svého založení. Podle zápisu z poslední valné hromady společnosti z konce června loňského roku, vystupoval jako jejich vlastník právě Matoušek.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 24 minutami

Dálnici D10 uzavřela u Mladé Boleslavi nehoda kamionu

Dálnici D10 ve směru na Prahu uzavřela u Mladé Boleslavi nehoda kamionu, který se převrátil na bok. Část návěsu zasahuje také do jízdního pásu v druhém směru, kde je provoz sveden do jednoho jízdního pruhu. Při nehodě se nákladnímu autu prorazila nádrž a unikala nafta, řekla mluvčí středočeských hasičů Tereza Fliegerová. Podle policejní mluvčí Michaely Novákové se kolize obešla bez zranění.

Policisté na místo vyjeli ve 13:30, kamion měl podle polského řidiče technickou závadu. Po nehodě zůstal ležet na středových svodidlech. Podle Novákové byl v podvečer provoz na Prahu jedním pruhem obnoven zhruba na čtvrt hodiny, aby mohla odjet část čekajících aut. "Ale už je to zase zavřené," uvedla mluvčí kolem 18:00.

Další zprávy