Srážka tramvají: K soudu jde řidič, dopravní podnik ne

Tomáš Netočný, Petra Sasínová
28. 8. 2008 10:49
Vyšetřovatelé předali státnímu zástupci návrh obžaloby
Foto: Petr Sznapka

Ostrava - Policie dnes oficiálně ukončila vyšetřování srážky tramvají, při které letos začátkem dubna zahynuli v Ostravě tři lidé.

Komisařka Soňa Štětínská z krajské policejní správy oznámila, že vyšetřovatelé mají připravenu obžalobu řidiče jedné ze souprav Petra Hrocha.

"Dnes jsme podali okresnímu státnímu zastupitelství v Novém Jičíně návrh na obžalobu," uvedla Soňa Štětínská.

K tragické nehodě došlo poté, kdy řidič Petr Hroch vyjel na jednokolejnou trať, přestože měl počkat, až se na zastávce mine s protijedoucím vozem. V nepřehledném úseku už oba řidič nestačili své tramvaje ubrzdit a soupravy se čelně srazily.

Přestože od prvního okamžiku po nehodě bylo zřejmé, že podíl na neštěstí mělo také špatné zabezpečení jednokolejné trati, bude řidič jediným obžalovaným v této kauze.

Policisté totiž nemají důkazy, že by viníkem nehody byla ještě nějaká další osoba.

"Zatím očekávám od policie návrh na podání obžaloby. Návrh jsem ještě nedostal a obžalobu nepodal," uvedl státní zástupce Aleš Kopal.

Také on potvrdil, že obvinění dalších osob v souvislosti s nehodou nepředpokládá. "Způsob jakým fungoval systém na trati, je otázkou dalších institucí," uvedl Aleš Kopal.

Drážní inspekce už zatím potrestala Dopravní podnik Ostrava pokutou milion korun.

Čtěte více: Tramvaje mohly zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla

Firma totiž věděla, že k situacím, kdy proti sobě vyjely na jednu kolej dvě tramvaje, docházelo už dříve. Nikdy se sice nesrazily, dopravní podnik však měl povinnost tyto události nahlásit, což neudělal.

Jeho manažeři je navíc tajili ještě několik dnů po nehodě a přiznali je až poté, kdy se přihlásili svědci těchto událostí.

Stačila chyba řidiče

Systém zabezpečení na lince číslo 5 z Ostravy-Poruby do Kyjovic byl před nehodou takový, že stačila nepozornost řidiče a mohlo dojít ke srážce.

Obviněný řidič Petr Hroch může jít do vězení až na deset let. Jeho obhájce však už dříve uvedl, že právě vzhledem k okolnostem nehody očekává podmíněný trest.

"Policisté vyslechli desítky osob. Bylo potřeba zjistit a zadokumentovat veškeré okolnosti, které se srážky týkaly, nebo s ní mohly mít jakoukoli souvislost," popsala vyšetřování Soňa Štětínská.

Vyšetřování prokázalo, že z celkového počtu 87 cestujících 3 osoby zemřely, 11 osob utrpělo těžkou újmu na zdraví, 29 osob utrpělo poranění středně těžká a 22 osob utrpělo poranění lehká.

Hned několik dní po neštěstí instaloval dopravní podnik na čtyřech místech trati oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si vždy musí vyžádat souhlas dispečera.

Nově u tratí visí tabule s nápisem "Odhláška", která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Tramvaje nyní mohou na trati jezdit maximálně 40 kilometrů v hodině, dopravní podnik rychlost o třetinu snížil.

Do konce roku by bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.

 

Právě se děje

Další zprávy