"Máme s tím velký problém a klub Spojených sil s návrhem nesouhlasí. Nechceme další omezování alternativní přepravy. Návrh nebyl navíc projednán v koalici a tento postup se nám nelíbí," řekl předseda zastupitelského klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). S koaličními partnery chce o novele jednat na pondělní pravidelné schůzce.
Podle usnesení klubu Spojených sil vadí zastupitelům také to, že vyhláška přichází ve chvíli, kdy sněmovna projednává novelu zákona o silniční dopravě, která také řeší problematiku taxislužby."Rušila by se tím předem domluvená výjimka, že Uber a podobně nemusí mít taxametry," stojí v usnesení.
"Na ceny se nesahalo zhruba 13 let a nechali jsme na odboru cen a poplatků přepočítat, jak by měla adekvátně vypadat cena taxislužby. Podle toho jsme nařízení udělali," uvedl minulý týden náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Kdy budou pražští radní o vyhlášce jednat, zatím není přesně jasné. Ve čtvrtek 11. července skončila lhůta pro podávání připomínek, které nyní budou úředníci zpracovávat. "Městská rada by se novelou mohla zabývat kolem konce prázdnin. Termín je však vzhledem k letním prázdninám obtížné odhadnout," sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Tradiční taxikáři změnu podporují, alternativní jsou proti
Proti novele je Asociace řidičů alternativních taxislužeb. Podle ní návrh ruší takzvanou smluvní přepravu, kdy zákazník za cestu zaplatí předem danou částku.
"Zanikla by možnost fungování koncesované přepravy, jak ji povoluje živnostenský úřad. Tedy hotelových nebo kongresových převozů, rozvozů turistů na letiště za předem stanovenou částku. A problém by měla také celá řada dalších služeb - senior taxi nebo převozy pro handicapované, které vozí své klienty například k lékaři," uvedl Ondřej Pirohanič, člen přípravného výboru asociace.
Naopak souhlasí s ní tradiční taxikáři. "Vítáme snahu magistrátu stanovit maximální cenu pro všechny v taxislužbě podnikající subjekty, neboť to narovnává podnikatelské prostředí a odstraňuje dvojí metr. Poslední změnu v cenotvorbě jsme zaznamenali v roce 2007. Dnešní cena již dávno neodpovídá ekonomické realitě," napsal za Sdružení českých taxikářů jeho předseda Petr Polišenský.
Navýšení magistrát vypočítal na základě ročních nákladů na provoz jednoho vozu taxi a peněz, které si může řidič vydělat. Podle těchto propočtů by si průměrný řidič vozu Škoda Octavia při takto stanovených cenách vydělal měsíčně téměř 30 tisíc korun. Dosud přitom mohl měsíčně získat jen 17 tisíc korun, uvádí důvodová zpráva k vyhlášce.
V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro tři tisíce řidičů jezdí pro alternativní přepravce jako Uber nebo Bolt (dříve Taxify).