Praha - Budování dvou strategických staveb na okraji hlavního města - nové ranveje v Ruzyni a severní části obchvatu - se znovu odkládá.
Odpůrci staveb totiž uspěli u Nejvyššího správního soudu s námitkami, že pražští zastupitelé změnili územní plán v rozporu se zákonem.
"Znamená to, že jižní varianta severozápadní části obchvatu Prahy nemůže být schválena a že paralelní dráha v Ruzyni také není v územním plánu," řekl deníku Aktuálně.cz Petr Hejl, starosta pražské čtvrti Suchdol, která se cítí oběma stavbami ohrožena. Tvrdí, že se kvůli nim zvýší hluk a přibudou nebezpečné škodliviny.
Praha opakovala stejné chyby
Nejvyšší správní soud přitom poprvé zrušil změnu územního plánu, která povolovala stavbu nové ruzyňské ranveje, už před dvěma lety.
"Tehdy vytýkané nedostatky nebyly ani v nové změně územního plánu odstraněny," konstatovala soudkyně Daniela Zemanová. Dodala, že znovu nebyl například posouzen vliv zamýšlených staveb na životní prostředí, čímž byl porušen zákon.
"Zastupitelé se ani řádně nevypořádali s našimi připomínkami," konstatoval suchdolský starosta Hejl.
Špatné ekologické posouzení
Pro ruzyňské letiště, kterému má nová startovací a přistávací dráha výrazně zvýšit kapacitu, je to letos už druhá rána.
První přišla v březnu, když ministerstvo životního prostředí vrátilo letišti k přepracování dokumentaci, která hodnotila vliv nové dráhy na okolí. Podle úřadu Martina Bursíka neobsahovala zpráva důležité údaje, z nichž by bylo možné vyhodnit, nakolik se například zvýší hluková zátěž na severozápadě hlavního města a v obcích ve středních Čechách.
"Z předložení dokumentace nebylo možné posoudit například zatížení obyvatel případným navýšením letového provozu po zprovoznění nové dráhy," řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.
Letiště Praha přitom počítalo s tím, že by novou ranvej začalo stavět už v roce 2010 a za další dva až tři roky by na dráhu přistála první letadla. Rozhodnutí soudu o tom, že pražští zastupitelé při změně územního plánu porušili zákon, může zahájení stavby odložit až o několik let.
Bursík kritizoval magistrát
Ministerstvo životního prostředí "má prsty" i v druhé kauze - severozápadním obchvatu Prahy. Počátkem září kritizovalo pražský magistrát, který rozhodl právě o jižní variantě okruhu vedoucí přes Suchdol a několik chráněných území.
Ministerstvo varovalo, že jde o problematické rozhodnutí z hlediska dodržení zákona i příslušné evropské směrnice o posuzování vlivů staveb na životní prostředí, takzvané EIA.
"S politováním konstatuji, že pražský magistrát při přípravě rozhodnutí nerespektoval dokumentaci a stanovisko EIA, ani to nezdůvodnil, ačkoli to platná legislativa požaduje," upozornil Bursík.
Rath: Mojí prioriou je severní varianta obchvatu
Bursíkovo ministerstvo prosazuje severní variantu obchvatu, která neprotíná Suchdol, ale vede kolem Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Je totiž šetrnější k životnímu prostředí, a dokonce i o několik miliard levnější, což potvrdilo i stanovisko renomované poradenské společnosti MottMcDonald.
Severní variantu hodlá prosazovat i hlavní kandidát na středočeského hejtmana David Rath.
"Zahájím územní řízení pro severní variantu okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí," řekl Rath v rozhovoru pro Český rozhlas 6. Připouští, že severní trasa je o něco delší, na druhé straně se vyhýbá obydleným místům, je výrazně levnější a půjde rychleji dokončit.
"Mohlo by se jezdit už na konci mého případného hejtmanského mandátu," předpokládá Rath, který označil severní variantu pražského obchvatu za jednu ze svých hlavních priorit.