reklama
 
 

Soud o nehodě: Řidič z hlavní nemá automaticky přednost

22. 11. 2007
Foto: Policie
Trest pro řidičku, která bourala, byl zrušen
Doporučujeme

Brno - Situace: Červené auto jede po hlavní silnici výrazně rychleji, než je povoleno. Modré auto přijíždí na křižovatku z vedlejší silnice. Auta se srazí. Správné řešení nehody? Za srážku nenese vinu modré auto, i když vjelo z vedlejší silnice do dráhy vozu na hlavní. Vinen je řidič červeného vozu. Porušil totiž dopravní předpisy.

Verdikt, který podle zjištění Aktuálně.cz vyřkl Nejvyšší soud (NS), bude mít vliv na posuzování jedné z nejčastějších dopravních nehod.

Devadesát místo padesáti

NS svým rozhodnutím zrušil trest pro ženu, která před dvěma roky na severu Moravy vjela z vedlejší silnice a srazila se s řidičem Škody Octavia jedoucím po hlavní silnici. Při nehodě byly vážně zraněny tři spolujezdkyně.

Soudy v Karviné i Ostravě, přestože řidič Octavie jel místo 50 km/h rychlostí 86 km/h, původně za následky nehody potrestaly řidičku, která vyjížděla z vedlejší. Za trestný čin ublížení na zdraví dostala podmínečný sedmiměsíční trest vězení, patnáct měsíců také nesměla řídit.

Řidička poslala dovolání na Nejvyšší soud, byla přesvědčena, že nehodu nezavinila. Na její stranu se postavilo i Nejvyšší státní zastupitelství. "Platí zásada, že se řidič motorového vozidla může (oprávněně) spoléhat na dodržení dopravních předpisů ostatními účastníky provozu. Obviněná v daném případě nemohla předpokládat, že řidič nejede povolenou rychlostí," uvedla ve svém vyjádření státní zástupkyně.

S touto argumentací souhlasil i Nejvyšší soud a vrátil případ do Ostravy. Tam musí znovu posoudit vinu řidiče jedoucí po hlavní silnici a případnou spoluvinu řidičky.

"Pokud však řidič na hlavní silnici jede rychlostí, která maximální povolenou rychlost výrazně překračuje, a řidič přijíždějící do křižovatky po vedlejší silnici nemá důvod předpokládat takové překročení, za případnou kolizi musí nést odpovědnost řidič jedoucí po hlavní silnici," uvedl senát Nejvyššího soudu pod vedením soudce Vladimíra Jurky.

Kdo je komu nebezpečný

Soudci uvedli, že výrazné překročení rychlosti (například o více jak 70 procent) má zpravidla za následek velmi reálné nebezpečí pro lidský život a zdraví. A pokud by řidič po hlavní silnici jel 50 kilometrovou rychlostí, k nehodě by nedošlo.

"Řidička zajisté při zastavení na vedlejší silnici před křižovatkou neměla důvod předpokládat, že další účastník silničního provozu (na silnici označené jako hlavní) pojede nedovolenou a současně i nepřiměřenou rychlostí," rozhodli soudci.

Soudci NS pak upozornili, po řidičích vjíždějících na hlavní komunikaci z vedlejší silnice nelze požadovat, aby se neustále opakovaně rozhlíželi, když do křižovatky vjedou anebo se v ní pohybují. Důležité je, pokud se před vjezdem do křižovatky ujistili, že nehrozí srážka.

"A to v případě, kdy po prvním rozhlédnutí situaci vyhodnotí tak, že vjetí do prostoru křižovatky se vzhledem ke značné vzdálenosti blížících se vozidel jeví jako bezpečné," uvedl soud.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama