Taková je představa záchránářů, aby se v budoucnu předešlo těžkým úrazům nebo smrti na sjezdovce. Sami však tvrdí: Doba, kdy se skutečně něco změní, je v nedohlednu.
A v letošních černých statistikách je už první záznam - čtrnáct dnů poté, co provozovatelé spustili vleky. Sedmadvacetiletá lyžařka se o víkendu vážně zranila v šumavském areálu Špičák v Železné Rudě. Vyjela za sjezdovky do lesa a vrazila hlavou do stromu. (VÍCE ZDE)
Používat při lyžování helmu dnes Čechům žádný předpis - na rozdíl třeba od Itálie - nenařizuje. Stejně tak provozovatele sjezdovek nikdo nedonutí, aby se o bezpečnost v okolí svahu lépe starali. Ochrana je pouze na jejich vůli.
Zákon sice upravuje provoz vleku nebo lanovky, pravidla a vymezená odpovědnost pro jízdu dolů po sjezdovce už ale neexistují. Dnešní zákony pojem "sjezdovka" neznají.
Zákon hor
"My teď nemůžeme nic jiného než na lidi apelovat a přesvědčovat je, že jezdit v helmě má smysl. Jdeme příkladem - všichni naši zaměstnanci je mají. Otázka je, nakolik si to lidé uvědomí," uvedl náčelník republikové Horské služby Jiří Brožek.
"Je nejvyšší čas s tím něco udělat, ale jsme realisté. Je několik měsíců před volbami a o něčem takovém teď nikdo z politiků jednat nebude. Navíc je potřeba vyřešit celý systém pohybu turistů na horách - nejen na sjezdovkách. S poslanci i senátory jsme už o tom mluvili. Přijetí nového zákona může trvat léta."
Helmu dnes podle záchranářů nosí stále minimum lyžařů. A sítě, pytle nebo matrace, které by nárazům do stromů zabránily, mnohde chybí. Úrazů hlavy při lyžování přitom rok od roku přibývá a následky jsou vážnější.
Nebezpečná kvalita sjezdovek
Paradoxním rizikem je i rostoucí kvalita úpravy sjezdovek - svádějí lyžaře k rychlejší jízdě, přičemž technický sníh je tvrdší než přírodní a carvingové lyže v obloucích jízdu nebrzdí, ale někdy spíš urychlí.#reklama
"Obecně platí, že do zabezpečení investují provozovatelé v posledních letech víc. Podle svých možností. V Česku není ani jeden, který by na to kašlal. Vědí, že to přiláká návštěvníky," říká Brožek.
Provozovatelé nicméně dodávají: Celou trať nejsme schopni zabezpečit, je to na lidech, aby uměli zvážit, jak zdatní jsou lyžaři a na co stačí.
Třeba v Polsku však podle Brožka taková argumentace sama o sobě neobstojí - špatně zabezpečená sjezdovka nedostane od Horské služby certifikát. "Ale pořád platí, že bezpečnostní sítě podél celé trasy nenajdete nikde ve světě."