Školství podléhá tlaku soukromníků, tvrdí expertka

Jakub Novák
2. 3. 2013 16:15
Rozhovor s šéfkou sněmovního školského výboru Annou Putnovou (TOP 09)
Anna Putnová (TOP 09).
Anna Putnová (TOP 09). | Foto: Aktuálně.cz, TOP 09

Praha - Soukromé firmy v Česku vytvářejí ve vzdělávání umělou poptávku proto, aby jí následně mohly vyhovět.

Tvrdí to předsedkyně školského výboru Poslanecké sněmovny Anna Putnová (TOP 09).

"Ty modely jsou stále stejné - vytvořit tlak, aby veřejnost, rodiče, si něco přáli a na základě toho potom tomu vyhovět," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Putnová.

Jako jeden z příkladů takového tlaku uvádí proces schvalování nového písma Comenia Script.

Aktuálně.cz: Kritizujete vystupování - a vstupování - některých soukromých společností do vzdělávací politiky, proč?

Není to proto, že by v rámci plurality názorů neměly říct ten svůj, ale takto dramaticky vtrhnout do veřejného prostoru znamená zásadní ovlivnění a umělé vytváření poptávky po něčem, co posléze jsou také schopny samy naplnit.

A.cz: Jak by se k tomu mělo podle vás ministerstvo postavit?

Myslím si, že by ministerstvo mělo jasně deklarovat, jaká je vzdělávací politika - a nechat to oponovat. Ale nemělo by se nechat strhnout k tomu, aby soukromé společnosti určovaly, jak se budou děti vzdělávat.

Nebezpečí spočívá právě v tom, že v oné uměle vytvořené poptávce se dostávají zodpovědné orgány do velmi složité situace.

Tyto firmy totiž nenesou odpovědnost, ale přesto si dovolují takto razantně formulovat představy o své budoucnosti, kterou prostřednictvím vzdělávání formují.

Podívejte se: Kompletní zadání otázek pilotního testování žáků 5. a 9. tříd

A.cz: Můžete blíže specifikovat, jaké kroky máte na mysli?

Zdá se mi, že když se společnost Eduin vyjadřuje k tomu, jak by se děti měly testovat a co by se mělo všechno zkoušet, tak to je názor jedné soukromé společnosti - neměli by proto tak razantně vstupovat do formování toho obsahu.

Není to totiž jenom otázka zadání - oni současně přinášejí i ty testovací nástroje. Je to jakýsi začarovaný kruh, ze kterého je možné se dostat jedině tím, když budeme vědět, co chceme a potom to zcela demokraticky a pluralitně budeme diskutovat.
Ale ne proto, abychom se nechávali zahnat do kouta.

Reakce Tomáše Feřteka, EDUin, o.p.s.

Nevím, jak vstupujeme do formování toho obsahu. V téhle oblasti celou dobu říkáme, že pokud jde o testování na základních školách, jsme proti plošným testům a pro výběrová šetření.

Obsah neovlivňujeme nijak. Naše možnosti něco ovlivnit jsou navíc omezené naší schopností něco prosadit prostřednictvím objednávky veřejnosti.  A popravdě řečeno, jsme v tom  podstatně méně úspěšní, než paní Putnová říká.

Jednoznačná nepravda je však tvrzení, že nabízíme testovací nástroje. To je nesmysl a takové tvrzení nás zbytečně poškozuje.

A.cz: Uvedete nějaký konkrétní příklad?

Konkrétním příkladem je nový typ písma, který se nyní zkouší - vzniklo to jako umělá poptávka, která podle mého soudu byla poměrně rychle zavedena, bez jednoznačného doporučení odborníků a něco podobného se nyní odehrává i v oblasti testování.
Ty modely jsou stále stejné - vytvořit tlak, aby veřejnost, rodiče, si něco přáli a na základě toho potom tomu vyhovět.

A.cz: Otázkou je, kde se nachází hranice mezi obecnou diskusí a nadměrným vměšováním se do vzdělávací politiky spojeným s oním "umělým vytvářením poptávky", jak to nazýváte.

Podle mého může ministerstvo tuto diskusi moderovat. Musí mít ale jasno, k čemu chce dospět a jak budou vypadat rámcové vzdělávací programy a nenechávat tento prostor a iniciativu soukromým firmám.

To není potlačování názorů, tady jde o to, že chtějí formovat něco, za co nenesou odpovědnost, v tom je ten problém - v míře tlaku na veřejnost, ale současně bez jakékoliv odpovědnosti.

A.cz: Je podle vás tedy problém například v angažmá pana Ondřeje Šteffla, ředitele společnosti Scio, v odborné komisi, která spolupracovala na přípravě podkladů sloužících pro zahájení diskuse ke Strategii rozvoje vzdělávání v ČR do roku 2020?

Já myslím, že je dobře, že tam je, protože jde o velmi silného hráče, který ovlivňuje podobu přijímacího řízení například na vysokých školách, má s tím velkou zkušenost a jeho společnost je úspěšná. Jeho hlas má význam. Ale ti, kteří budou zodpovědní za tu politiku, ji také musí tvořit.

Podívejte se: První pololetí nového písma. Porovnejte, jak děti píší

A.cz: Jakou roli hrály hlasy komerčních subjektů například v diskusi o státních maturitách?

Domnívám se, že v tomto ohledu nebyl tento tlak na straně soukromých firem, protože tu byla všeobecná nespokojenost maturantů a snaha vyhnout se dalším rizikovým formám zkoušení, takže se přešlo na tu minimalistickou verzi.

Takže v tomto případě bych zde neviděla tlak soukromých firem, nicméně samozřejmě snaha dostat se jako základní garant testování a přípravy těchto testů, tak to cítíme z různých typů akcí.

Myslíte, že soukromé firmy v Česku překračují rozumnou hranici otevřené diskuse? Nebo by se s nimi mělo naopak počítat v ještě větší míře? Diskutujte na mé facebookové stránce!

 

Právě se děje

Další zprávy