Školní inspektoři potvrdili: Děti neumí pořádně číst

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
20. 12. 2010 21:58
Čeští patnáctiletí propadli ve čtenářské gramotnosti i v mezinárodním srovnání
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejen propad v mezinárodním srovnání, teď i školní inspektoři potvrdili nepříjemnou skutečnost, že české děti si ze škol neodnášejí základní dovednost: Neumí pořádně číst.

Česká školní inspekce (ČŠI) sledovala ve školním roce 2009/2010 1928 základních škol, což je skoro polovina z celkového počtu, a zjistila, že se děti na základních školách za poslední tři roky zhoršily v porozumění textu, v posouzení jeho obsahu i ve schopnosti ho interpretovat. Zhoršila se také práce škol s dyslektickými dětmi.

Inspektoři potvrdili propad v dovednostech českých dětí, který zaznamenala nedávno zveřejněná mezinárodní studie PISA.

Podle jejích výsledků skoro každý čtvrtý patnáctiletý Čech čte tak špatně, že mu dělá problémy žít v současné společnosti. Nedokáže si přečíst návod, ani příbalový leták u léku. Oproti roku 2000 se počet žáků, kteří nedosahují základní úrovně čtenářské gramotnosti, zvedl ze 17,5 procenta na více než 23 procent.

Naopak zlešení inspektoři zaznamenali u vyhledávání informací v textu a schopnosti posoudit formu textu.

Zpráva inspekce připomíná, že i vědecké výzkumy dokázaly, že čtenářská gramotnost je klíčová i pro učení. Uvádí příklad výzkumu Univerzity v Pittsburghu, který potvrdil, že dítě, které ve třetí třídě není kompetentním čtenářem na dané úrovni, už nikdy nedohoní své spolužáky ve výsledcích učení.

Podle zpráv inspektorů si školy uvědomují, jak je čtenářská gramotnost zásadní, ale neví, jak výuku zlepšit.

"Je těžké formulovat strategickou cestu k dosažení cílů, když cíl sám není zcela jasný: školy nevědí, co přesně a na jaké úrovni by měl zvládnout absolvent jejich stupně vzdělávání, ani jaké postupné cíle vedou k cíli výstupnímu," stojí ve výroční zprávě České školní inspekce, která na problém poukázala.

Školy nemají stanovena žádná kritéria, jak čtenářskou gramotnost hodnotit. "Na jedné straně mají tendenci široce označit za rozvíjení čtenářské gramotnosti v podstatě cokoli, na straně druhé mají jen vágní povědomí o tom, co vše je potřeba dělat pro to, aby žádná z důležitých složek čtenářské gramotnosti nezůstala opomenuta," dodávají inspektoři.

Podle Jany Palečkové z Ústavu pro informace ve vzdělávání často v českých školách přžetvávají u čtení zastaralé metody výuky.

"Podle našich zjištění například v našich školách zejména na prvním stupni ZŠ v hodinách českého jazyka stále ve velké míře přetrvává tzv. čtení nahlas, které právě vede k mechanickému čtení - ale to je jen dílčí příklad."

 

Právě se děje

Další zprávy