Znalosti žáků se rapidně zhoršily, průzkum kárá Česko

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
7. 12. 2010 12:00
V mezinárodním srovnání žáků PISA se Česká republika významně propadla
Na ¨zhoršení českých výsledků se podle studie podílejí zejména chlapci. Ilustrační snímek
Na ¨zhoršení českých výsledků se podle studie podílejí zejména chlapci. Ilustrační snímek | Foto: Jan Langer

Praha - Zprávy o zhoršující se kvalitě českého školství se potvrdily. České děti se propadly v mezinárodním srovnání průzkumu PISA.

V oblasti čtenářské gramotnosti, na kterou se letos průzkum soustředil, dosáhli patnáctiletí žáci podprůměrného výsledku.

"Česká republika se nachází mezi pěti zeměmi OECD, ve kterých došlo od roku 2000 k významnému zhoršení výsledků," uvádí tisková zpráva Ústavu pro informace ve vzdělávání.

Dobeš: Je to alarmující

Zhoršení ale přišlo i v matematice a přírodovědě. Tady jsou české děti průměrné, ale rychle se v mezinárodním srovnávání propadají. "Pro mě jako ministra je to alarmující. Česká republika klesá ve všech sledovaných oblastech nejrychleji ze všech zemí OECD," komentoval výsledky ministr školství Josef Dobeš.

Ve čtenářské gramotnosti se narozdíl od Česka dokázali jeho sousedé zlepšit. Dopředu poskočilo Německo, ale i bývalé postkomunistické země Polsko a Maďarsko. "Významně statisticky horší než Česká republika jsou jen tři země Chile, Turecko a Mexiko," uvádí Jana Palečková, která má průzkum PISA v České republice na starost.

Děti neumí číst. Hlavně kluci

V Česku vzrostl počet žáků, kteří tak špatně rozumějí psanému textu, že by mohli mít problémy při dalším studiu nebo pracovním uplatnění nad mezinárodní průměr. "Je to 23 procent. Přitom se ukázalo, že na celkovém zhoršení výsledků českých žáků se podílejí hlavně zejména chlapci," dodává Palečková.

Problémy dělá hlavně porozumět obsahu textu, o něco lepší jsou české děti s vyhledáváním informací, ale i v tomto směru jsou podprůměrní.

Největší světový výzkum znalostí patnáctiletých žáků probíhá v tříletém cyklu. Loni se ho účastnilo 65 zemí a v každé z nich 5-10 tisíc žáků.

Experti vždy měří schopnosti číst, počítat a orientaci v přírodních vědách, každý z průzkumů se přitom na jednu z těchto disciplin zaměří podrobněji.

Průzkum z roku 2009, jehož výsledky OECD dnes zveřejnila, se stejně jako průzkum z roku 2000 soustředil na schopnost číst a pracovat s psaným textem.

 

Právě se děje

Další zprávy