Praha - Česká geologická služba zjistila další rizika na novostavbě dálnice D8 přes České středohoří, kterou už letos zkraje června zavalil sesuv půdy.
Geologové už dříve v několika studiích upozornili, že nově budovaná dálnice nebude v tomto místě nikdy zcela bezpečná, a když nyní zpracovávali informaci pro ministry Rusnokovy vlády, zjistili, že bez rychlého zásahu se může sesuv znovu dát do pohybu a zasáhnout ještě širší území.
Zprávu o nových zjištěních má Aktuálně.cz k dispozici.
Ministři v demisi by dnes nad nimi měli schválit návrh, aby okamžitě začaly práce na projektu, podle kterého by se měl svah zasažený červnovým sesuvem zpevnit.
Aktivuje se také starší sesuv
Sesuv v Českém středohoří strhl v noci na 7. června část nově vybudované dálnice D8. Průzkum geologické služby teď zjistil, že bez rychlého zásahu se může sesuv znovu aktivovat a zasáhnout širší území.
Hlavní potíž je v tom, že v oblasti dochází k sesuvům častěji. "Akumulace sesutých horninových hmot hlavního sesuvu spolu s vodou působí svou vahou aktivně v oblasti starého sesuvu, který se začíná postupně aktivovat," popisují experti geologické služby v čele s Petrem Kyclem.
Červnový sesuv se podle zprávy uklidnil pouze dočasně. "Vzhledem k pokračující degradaci fyzikálně-mechanických vlastností hornin a dosud neobjasněnému oběhu vody v sesuvu, který negativně ovlivňuje jeho stabilitu, lze tento sesuv považovat za vysoce rizikový," stojí v dokumentu. Havarijní situace vyžaduje pokud možno v nejbližším termínu sanační práce, experti mimo jiné výslovně upozorňují, že se s vlhkým podzimním počasím zvyšuje ohrožení občanů obce Litochovice nad Labem.
Zpráva geologů tvrdí, že sanace musí určitě proběhnout v zasaženém dvousetmetrovém úseku dálnice. Další průzkum by měl proběhnout na celém tříkilometrovém úseku, který vede přes sesuvné území poblíž Prackovic. Tím se zjistí, jestli je třeba zpevňovat svah také na území, kterého se červnový sesuv nedotkl.
Projekt za 40 milionů
Ministr dopravy Zdeněk Žák kolegům navrhuje, aby byla urychleně vybrána firma, která připraví projekt na sanaci červnového sesuvu. Proto doporučuje použít tzv. "jednací řízení bez uveřejnění", kterého se můžou zúčastnit pouze firmy, které k tomu Ředitelství silnic a dálnic vyzve.
Podle Žáka by se měla zúčastnit brněnská firma GEOtest, ostravská společnost Unigeo a pražský Aquatest. Za zakázku chce zaplatit 40 milionů korun.
Projekt mimo jiné určí, na kolik přijde oprava dálnice a zpevnění sesuvného území. Teprve potom bude možné pověřit stavební firmu, aby následky červnové havárie odstranila.