Aktuálně.cz v minulém týdnu zjistilo, že PR agentura monitorovala přímo senátora Fischera. "Nevíme, v jakém rozsahu monitoring mé osoby probíhal, ani co to znamená 'interní monitoring' či kam informace plynuly," řekl senátor Fischer, který je kritikem stávajícího čínského režimu.
Ředitel a menšinový vlastník C&B Tomáš Sazima v úterý vysvětlil, že monitoring senátora dělala agentura pro interní účely. "Neznamená to nic jiného, než že se jednalo o monitoring k interním potřebám agentury, nikoli klienta. Ten o tomto monitoringu ani nevěděl, ani si jej neobjednal. Podotýkám, že vždy se jednalo o analyzování otevřených zdrojů, jako jsou sociální sítě či média," řekl Aktuálně.cz Sazima.
Aktivity PR agentury podle Fischera směřovaly i k diplomatům a velvyslanci Česka v Pekingu. "Přijde mi proti smyslu, aby za naše diplomaty mluvila nějaká PR agentura placená soukromou společností s cílem zlepšování obrazu Čínské lidové republiky," uvedl Fischer.
Policie podle něj musí vyjasnit, k jakým činnostem přesně docházelo. "Mohlo jít o cílenou snahu ovlivnit činnost parlamentu nebo ústavních institucí u nás," řekl Fischer. Dodal, že policie má za úkol mimo jiné ochranu ústavních činitelů. Podrobnosti trestního oznámení nechtěl senátor zatím prozradit. Text oznámení chce ještě konzultovat s právníky.
Agentura C&B měla podle zjištění Aktuálně.cz vylepšovat obraz Číny v Česku mezi politiky i v médiích, a to za peníze firmy Home Credit miliardáře Petra Kellnera. Aktuálně.cz detailně zmapovalo mimo jiné propojení agentury a webu Info.cz, který v posledních měsících vydal řadu pročínských komentářů. Hlavním majitelem agentury a zároveň jednatelem Info.cz byl nyní už bývalý člen ODS Tomáš Jirsa. Po zveřejnění informace se postu v médiu vzdal.
"Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi"
Podle nejnovějšího zjištění Aktuálně.cz zároveň C&B pracuje i pro některé politiky, například pro hnutí Trikolóra někdejšího člena ODS Václava Klause mladšího nebo poslance a pražského zastupitele Patrika Nachera (za ANO), který přiznal, že mu firma spravuje sociální sítě a pomáhá s editací článku. Ovlivňování však odmítl. Agentura pracovala také pro předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středulu.
Firma Home Credit v pátek přiznala, že si PR agenturu C&B skutečně najala. Podle ní však proto, aby bránila "opakovaným mediálním útokům, které poškozují její byznys".
"Zadáním bylo racionalizovat veřejnou diskusi v České republice o podnikání v Číně, s cílem dosáhnout oslabení extrémních pozic ve veřejném prostoru a vnést do veřejné debaty fakta o podnikání a životě v Číně s cílem zlepšení česko-čínských vztahů," uvedla. Odmítla, že by cílem bylo prosazování zájmu zahraniční země. "Trváme na tom, že cíle všech našich aktivit jsou byznysové, nikoliv politické," napsala firma.